Aspecte generale din domeniul ONG

Colega noastra Denisa Galtescu, din cadrul Departamentului Proprietate Industriala si ONG, a redactat un articol in care va sunt prezentate cateva informatii despre domeniul ei de responsabilitate:

Este interesant cum a luat o oarecare amploare sistemul nonguvernamental si in Romania, comparativ cu anii trecuti. Probabil ar trebui sa stabilesc si o legatura intre perioada intrarii Romaniei in U.E. si momentul care a precedat acesta evolutie. Este adevarat ca sunt diferite proiecte la care poti adera, sub forma unor Asociatii/Fundatii/ Federatii si chiar  poti primi si sustinere financiara, in anumite situatii. Trebuie sa recunosc totusi ca acum cativa ani, imi captau atentia persoanele care aveau “curaj” sa se asocieze intr-una din formele sus mentionate,  oameni cu initiativa, experiente variate si minte deschisa, “deschizatorii de drumuri”
Voi face o introducere in acest sistem, prezentand la modul general deocamdata, cadrul legal care sta la baza nasterii si mentinerii unui ONG, incercand in timp sa daram conceptia de “scurtatura”,  ideea de a castiga repede bani multi, de a fenta statul prin diferite proiecte, in care nimeni nu se implica, prin crearea unor  ONG-uri de “cursa scurta”. Probabil modul de infiintare nu e chiar complicat, cat timp parcurgi etapele necesare, si avand sprijinul unui consultant priceput,  nefiind necesara justificarea excesiva pentru a obtine Certificatul de inregistrare in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor a unui ONG proaspat, insa acesta doar inceputul. Scopul nostru fiind sustinerea dumneavostra in acest mediul, incercand sa va pregatim pentru senzatia definitivarii unui scop, cu rezultate la o scara macro si nu de moment.

Asadar, persoanele fizice sau juridice, care au drept scop desfasurarea unor activitati de interes general sau in interesul unor colectivitati, ori dupa caz in interesul lor personal, se pot constitui in subiecte de drept cu caracter nepatrimonial: ONG-uri (organizatii nonguvernamentale).  Aceste structuri de natura privata sunt independente de institutile statului, avand capacitatea de a lua decizii in nume propriu  si de a raspunde legal atunci cand situatia o cere.


Dreptul cetateanului de a se asocia este sustinut de Constitutie la articolul 37, Titlul II :
“Cetăţenii se pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate şi în alte forme de asociere”. Prima reglementara generala a aparut in 1924 prin legea 21 – Legea Marzescu.
In momentul de fata ONG-urile sunt reglementate prin  ordonanta 26/2000.

Formele de organizare reglementate de Ordonanta 26/2000  sunt Asociatiile, Fundatiile, Federatiile.
Asociatiile – Subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, comunitar sau dupa caz, in interesul lor, personal, nepatrimonial.
Fundatiile – Subiectul de drept infiintat de una sau mai multe persoane care, pe baza unui act juridic intre vii ori pentru cauza de moarte, constituie un patrimoniu afectat, in mod permanent si irevocabil, realizarii unui scop de interes general sau, dupa caz, comunitar
Federatii – Sunt formate din doua sau mai multe Asociatii sau Fundatii. Acestea dobandesc personalitate juridica proprie si functioneaza in conditiile prevazute de ordonanta 26/2000. Acestea isi  pastreaza propria personalitate juridica, inclusiv propriul patrimoniu.


Intrebarea cel mai des intalnita se refera la alegerea formei organizatiei : Asociatie sau Fundatie? Care sunt  avantajele si dezavantajele fiecarei forme.
In primul rand diferenta de capital social este vizibil mai accesibila pentru Asociatii, acesta fiind de 700 de lei (un salariu mediu brut pe economie); pentru Fundatii patrimoniul este de 70000 lei (minimum de 100 salarii medii pe economie).  Fundatia este totusi mai maleabila din punct de vedere al membrilor implicati, neavand un minim impus, cum este in cazul Asociatiei, unde minimul acceptat este de 3 membri.
Dacă numărul membrilor asociaţi este mai mare de 15, numirea unui cenzor este obligatorie. Acesta poate fi o persoană din afara Asociaţiei.  În cazul în care nu este obligatorie numirea unui cenzor, fiecare dintre asociaţi care nu este membru al consiliului director, poate exercita dreptul de control. Pentru asociaţiile cu mai mult de 100 de membri înscrişi până la data întrunirii ultimei adunări generale, controlul financiar intern se exercită de către o comisie de cenzori.
Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri. Membrii consiliului director nu pot fi cenzori. Cel puţin unul dintre cenzori trebuie să fie contabil autorizat sau expert contabil, în condiţiile legii.Regulile generale de organizare şi funcţionare a comisiei de cenzori se aprobă de adunarea generală. Comisia de cenzori îşi poate elabora un regulament intern de funcţionare.
În realizarea competenţei sale, cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori: verifică modul în care este administrat patrimoniul asociaţiei; întocmeşte rapoarte şi le prezintă adunării generale;  poate participa la şedinţele consiliului director, fără drept de vot;  îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală.

Primul pas in infiintarea unui ONG va fi intotdeauna scopul urmarit, acesta derivand din functiile organizatiilor nonguvernamentale .
Pastrand rolul de inovator in domenii diverse, atat in planul national cat si in cel international, aparator al drepturilor si egalitatilor de sanse, precum si al unor colectivitati economice, sociale, profesionale si nu numai, ajutand deasemenea la starnirea unor schimbari de atitudine,  Asociatia, Fundatia si chiar Federatia vin ca un adjuvant al principiilor umaniste, actionand acolo unde este nevoie intodeauna de mai mult.

Da share la acest articol!

Pe aceeasi tema

Related Posts

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *