Noua Declaratie 394 se depune in luna august! Vezi care sunt modificarile!

declaratia 394 Reinvent Consulting

Noua Declaratie 394 se depune in luna august! Care sunt schimbarile suferite de aceasta si termenul limita de depunere?

Printr-un ordin publicat la 1 aprilie, in Monitorul Oficial, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a hotarat modificarea Declaratiei 394. Ulterior, ANAF a decis sa amane intrarea in vigoare a noului formular pana in iulie, fara obligativitatea depunerii retroactive a documentului, pentru primele luni ale anului.

Formularul 394 este folosit pentru declararea livrarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, insa va cuprinde operatiunile de livrari sau achizitii catre/ de la toate persoanele (platitoare sau neplatitoare de TVA). Conform definitiei, prin persoana se intelege o persoana impozabila, o persoana juridica neimpozabila sau o persoana neimpozabila. Practic, este vorba atat de persoanele fizice, cat si de cele juridice.

In noua D 394 se mentioneaza urmatoarele informatii:

I. Numarul total al persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania incluse in declaratie

– livrarile de bunuri/ prestari de servicii efectuate de catre entitatile care aplica sistemul normal de TVA, pe fiecare cota de TVA (24%, 20%, 9%, 5%);
– livrarile de bunuri/ prestari de servicii efectuate de catre entitatile care aplica sistemul “TVA la incasare”, pe fiecare cota de TVA (24%, 20%, 9%, 5%);
– achizitiile de bunuri/ servicii de la entitatile care aplica sistemul normal de TVA, pe fiecare cota de TVA (24%, 20%, 9%, 5%);
– achizitiile de bunuri/servicii de la entitatile care aplica sistemul “TVA la incasare”, pe fiecare cota de TVA (24%, 20%, 9%, 5%);
– livrarile de bunuri/prestari de servicii pentru care se aplica taxare inversa, defalcate pe fiecare tip de operatiune;
– achizitiile de bunuri/servicii pentru care se aplica taxare inversa, defalcate pe fiecare tip de operatiune (cereale si plante tehnice, deseuri, masa lemnoasa, energie electrica, certificate verzi, cladiri/ terenuri, aur de investitii, telefoane mobile, microprocesoare, console de jocuri etc.);

II. Numarul total al persoanelor neinregistrate in scopuri de TVA incluse in declaratie

– livrarile de bunuri/ prestari de servicii efectuate de catre entitatile care aplica sistemul normal de TVA, pe fiecare cota de TVA (24%, 20%, 9%, 5%);
– livrarile de bunuri/ prestari de servicii efectuate de catre entitatile care aplica sistemul “TVA la incasare”, pe fiecare cota de TVA (24%, 20%, 9%, 5%);
– achizitii de bunuri si servicii, cu precizarea numarului de facturi, borderouri de achizitie sau de file de carnet de comercializare a produselor din sectorul agricol sau contractele incheiate cu persoanele fizice.

III. Alte informatii:

– livrarile de bunuri/ prestari de servicii catre entitati din UE sau non-UE, defalcate pe fiecare cota de TVA efectuate de catre persoana impozabila;
– achizitii de bunuri si servicii de la entitati din UE sau non-UE pentru care se aplica taxare inversa si valoarea totala a TVA aferenta acestora, defalcate pe cote de TVA;

Atentie! Se vor declara numai operatiunile derulate pe teritoriul national care nu se inscriu in Declaratia recapitulativa 390. De asemenea, nu sunt declarate operatiunile de import de bunuri inclusiv in cazul entitatilor pentru care s-a acordat certificat de amanare de la plata in vama a TVA.

– incasarile provenind din toate bonurile fiscale emise, chiar daca sunt facturi simplificate sau nu, fie ca pe ele se precizeaza sau nu codul de identificare al cumparatorului (numar total de bonuri fiscale si valoarea acestora); nu vor fi incluse in acest cartus bonurile fiscale pentru care au fost emise facturi; se va preciza si numarul aparatelor de marcat fiscale utilizate de entitate;
– plaja de facturi utilizate in perioada de raportare;
– numarul total de facturi emise in perioada de raportare, inclusiv facturile stornate, anulate sau facturile emise prin autofacturare;
– livrarile/ achizitiile de bunuri/ prestarile de servicii pentru operatiunile derulate in regim special pentru agentiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati.

Daca intr-o perioada fiscala inregistrati TVA de recuperat pe care il solicitati la rambursare, va trebui sa completati o rubrica referitoare la natura operatiunilor din care provine acesta.

In aceasta varianta a D394 este cerut optional si Codul Numeric Personal (CNP), completarea acestuia devenind obligatorie atunci cand informatia este inscrisa in facturi, contracte (de prestari servicii, de furnizare de utilitati, vanzari de bunuri mobile si imobile etc.). In caz contrar, se va declara numele, prenumele si adresa persoanei fizice.  Pentru achiziţiile efectuate pe baza de borderouri de achizitie/ file de carnet de comercializare a produselor din sectorul agricol, se declara numele, prenumele si adresa persoanei fizice

Declaratia 394 poate fi gasita atat in varianta electronica – in format PDF, cat si in cea tiparita, ce insumeaza 16 pagini.

Modificarile aduse de noua D394

In noua versiune, la Sectiunea C – Rezumatul declaratiei privind operatiunile desfasurate cu persoanele impozabile inregistrare in scopuri de TVA in Romania, sunt cerute, in plus, informatii privitoare la:

  • numarul de facturi emise cu livrarile de telefoane mobile, microprocesoare, console de jocuri, tablete PC si laptopuri (vezi foto).

declaratia 394 ANAF Reinvent Consulting

Vezi aici noul format al D394! 

Aceste spatii trebuie completate de persoanele care aplica regimul normal de TVA si de cele ce aplica sistemul de TVA la incasare, separat, in functie de valoarea bunurilor livrate care figureaza pe factura, cu conditia ca aceasta sa fie mai mica de 22.500 de lei;

  • numarul de facturi emise si valoarea totala a bazei impozabile aferenta livrarilor de bunuri/ prestarilor de servicii efectuate de persoanele care aplica sistemul normal de TVA, respectiv pe cel de TVA la incasare pentru operatiunile derulate in regim special, respectiv pentru agentiile de turism sau cu bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati;

Citeste si: GHIDUL REINVENT PENTRU INREGISTRAREA UNEI SOCIETATI COMERCIALE IN SCOP DE TVA

  • valoarea totala a bazei impozabile corespunzatoare achizitiilor de bunuri si serviciilor taxabile defalcate pe fiecare cota de TVA, cu exceptia celor pentru care s-au primit facturi simplificate. Practic, persoanele care aplica sistemul normal de TVA si pe cel de TVA la incasare au obligatia sa completeze in D394 spatiile aferente achizitiilor de telefoane mobile, microprocesoare, console de jocuri, tablete PC si laptopuri, in mod separat, in functie de valoarea bunurilor primite, exclusiv TVA, inscrise intr-o factura, care trebuie sa fie mai mica de 22.500 de lei;
  • numarul facturilor primite si valoarea totala a bazei impozabile aferenta achizitiilor de bunuri si serviciilor efectuate de la persoanele care aplica sistemul normal de TVA, respectiv pe cel de TVA la incasare pentru operatiunile realizate in regim special, anume pentru agentiile de turism sau cu bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati.

La Sectiunea D – Rezumatul declaratiei privind operatiunile desfasurate cu persoane neinregistrate in scopuri de TVA, fata de formularul trecut, operatorii economici trebuie sa completeze:

  • numarul facturilor emise si valoarea totala a bazei impozabile corespunzatoare livrarilor de bunuri/ prestarilor de servicii realizate de persoanele care aplica atat sistemul normal de TVA, cat si pe cel de TVA la incasare pentru operatiunile facute in regim special, respectiv pentru agentiile de turism ori cu bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati.

La Sectiunea E – Rezumatul declaratiei privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile nestabilite in Romania, dar care sunt rezidente in alt stat membru, neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, contribuabilii trebuie sa dezvaluie numarul facturilor emise si valoarea totala a bazei impozabile corespunzatoare livrarilor de bunuri/ prestarilor de servicii efectuate de persoanele impozabile pentru operatiunile desfasurate in regim special, pentru agentiile de turism sau cu bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati. Aceste campuri trebuie completate de contribuabilii care aplica sistemul normal de TVA, dar si pe cel de TVA la incasare.

Citeste si: CUM SE TINE CONTABILITATEA UNEI PERSOANE FIZICE AUTORIZATE PLATITOARE DE TVA

La Sectiunea F – Rezumatul declaratiei privind operatiunile desfasurate cu persoane impozabile, neinregistrate, care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania si nu sunt stabilite pe teritoriul Uniunii Europene – trebuie date informatii despre numarul facturilor emise si valoarea totala a bazei impozabile aferenta livrarilor de bunuri/ prestarilor de servicii realizate de persoanele impozabile pentru operatiunile desfasurate in regim special, respectiv pentru agentiile de turism ori cu bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati. Acestei noi prevederi se supun operatorii economici care aplica sistemul normal de TVA, respectiv pe cel de TVA la incasare.

Atentie! Nu trebuie declarate operatiunile de import de bunuri (persoanele impozabile carora li s-a intocmit certificat de amanare de la plata in vama a TVA nu fac exceptie de la aceasta prevedere).

La Sectiunea I – Alte informatii – trebuie adaugate seriile si numerele facturilor emise de persoana impozabila, in calitate de beneficiar, in numele unui furnizor. In cadrul acestei sectiuni, se cer in plus urmatoarele:

  • numarul total de facturi emise in perioada de raportare de catre beneficiari, in numele persoanelor impozabile, seria, numarul, denumirea si CUI-ul acestora;
  • numarul total de facturi emise in perioada de raportare de catre terti, in numele persoanelor impozabile, seria, numarul denumirea si CUI-ul acestora;
  • valoarea totala a TVA colectata corespunzatoare marjei de profit din perioada de raportare, indiferent de data la care au fost desfasurate operatiunile de catre persoanele impozabile care aplica regimul special, precum agentiile de turism sau operatorii economici care activeaza in domeniile bunurilor second-hand, operelor de arta, obiectelor de colectie si antichitatilor.

Cand se depune Declaratia 394?

Noua forma a formularului 394 va fi depusa incepand cu luna august, pana la data de 25, inclusiv in aceasta zi, a lunii urmatoare incheierii perioadei de raportare declarate pentru depunerea decontului – luna, trimestrul, semestrul etc. Contribuabilul este nevoit sa inregistreze D394, chiar daca in perioada in speta acesta nu a avut activitate in domeniile care fac obiectul declaratiei.

Daca persoana impozabila constata anumite erori sau omisiuni in redactare dupa depunerea formularului, aceasta este obligata sa inregistreze o noua D394, corect intocmita. Corectarea erorilor, fara atragerea de sanctiuni, se poate face pana in ultima zi a lunii corespunzatoare perioadei de raportare.

Nu vor face obiectul redepunerii Declaratiei 394 erorile/ omisiunile referitoare la facturile primite de persoana impozabila in alta perioada de raportare, fata de data emiterii acestora de catre terti furnizori.

Citesti si: TOTUL DESPRE SITUATIILE FINANCIARE SIMPLIFICATE

Cum te ajuta Reinvent Consulting?

Scopul companiei noastre este acela de a forma o comunitate antreprenoriala informata, bine pregatita, la curent cu modificarile legislative din domeniul fiscal si de aceea noi iti oferim, printre altele, si servicii de evidenta financiar-contabila si consultanta fiscala la cele mai mici preturi de pe piata.

Nu rata super-oferta noastra la serviciile financiar-contabile:

  • 165 de lei – pana la 20 de documente lunar;
  • 215 lei – pana la 20 de documente lunar + 2 salariati;
  • 295 de lei – discount de 25% pentru IMM-uri.

Click aici pentru a consulta lista cu tarifele Reinvent!

Reinvent Consulting este marca Grupului de firme REINVENT. Reinvent Consulting are 10 ani de experienta in domeniul serviciilor integrate privind infiintarea de societati comerciale, evidenta contabila, inregistrarea de mentiuni la Registrul Comertului (schimbare sediu social, modificare obiect de activitate, deschidereinchidere punct de lucru, cesiuni parti sociale, numire/ revocare administrator), inregistrari marci la OSIM si alte servicii conexe dedicate societatilor comerciale.

Daca nu detineti o proprietate unde sa va puteti inregistra sediul social al societatii comerciale, va punem la dispozitie serviciul de gazduire de sedii sociale.

Pentru detalii, ne puteti contacta la numarul de telefon (+4) 021.318.69.60 sau pe adresa de e- mail financiar.contabil@reinventconsulting.ro. Unul dintre consultantii nostri va sta la dispozitie de Luni pana Vineri, intre orele 09:00-17:30.

www.reinventconsulting.ro

Da share la acest articol!

Pe aceeasi tema

Related Posts

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *