Alegere denumire firma – doar un nume?

Generare denumire firma si rezervare nume firma la Registrul Comertului Reinvent Consulting
Generare denumire firma si rezervare nume firma la Registrul Comertului Reinvent Consulting

 „Ce e un nume? Un trandafir, oricum l-ai numi, va mirosi la fel de dulce”. Asa zice Shakespeare in Romeo si Julieta (in fine, nu chiar asa, Marele Will scria foarte poetic in engleza, iar noi traducem destul de prozaic in romana). Dar ce voia el sa spuna este ca, in fond, un nume e doar o eticheta arbitara, un rezultat al jocului hazardului, care nu schimba cu nimic esenta celui care-l poarta. Asa sa fie?

Poate ca in ce priveste mirosul dulce al rozelor sau indragostitii de legenda, asa e. Dar in ce priveste afacerile, discutia e ceva mai complicata. In ce priveste afacerile, un nume poate fi diferenta dintre succes si… ei bine, mai putin succes. Si asta nu doar pentru ca nomen est omen, cum spuneau romanii (numele este destin/ predestinare), ci pentru ca de un nume bine ales depinde eficienta constructiei unui brand puternic, capacitatea marcii de a se comunica.

Primii la catalog

Jack Ma, fondatorul gigantului comertului on-line Alibaba, a explicat intr-un interviu celebru cum a ales numele companiei. Voia un cuvant simplu de pronuntat, si mai simplu de retinut, care sa fie cunoscut in lumea intreaga si care sa aiba conotatii legate de bogatie, de abundenta, de oportunitate, de facilitate – stiti povestea cu pestera plina de comori nemasurate, la care se accede cu doar trei cuvinte fermecate, „Sesam, deschide-te!”. Si preferabil un nume care sa inceapa cu „A”, pentru a fi in funtea listarilor alfabetice. Asa ca, aflat la San Francisco, unul dintre cele mai cosmopolite orase din lume, Ma ar fi intrebat 30 de oameni de pe strada – americani, dar si turisti din lumea intreaga – daca au auzit vreodata de „Alibaba” si care e primul lucru care le vine in minte: „Sesam, deschide-te!” a fost raspunsul celor mai multi. Si o lume a lui „Sesam, deschide-te!” era exact ce voia Ma sa creeze cu platforma lui de comert online.

Stiti ce alta platforma globala de e-commerce are un nume care bifeaza exact aceleasi criterii? Amazon. Simplu de zis, simplu de retinut, incepe cu „A”, e cunoscut peste tot in lume si trimite cu gandul la abundenta (nu degeaba e Amazonul fluviul cu cel mai mare debit de pe planeta, nu?). Dar stiati si ca numele dorit initial de fondatorul Jeff Bezos  era Abracadabra? Care avea, ca bonus, sugestia de simplitate maxima, de ceva ce merge „ca prin farmec”, care se intampla „cat ai zice peste” (sau „abracadabra”).  Numele acesta avea totusi dezavantajul de a fi prea lung si prea susceptibil de greseli de tastare, cu toti acei „a” in cascada. Asa ca au incercat o varianta prescurtata, „Cadabra”, care nu placea nimanui, pentru ca oamenii nu faceau imedat legatura cu „abracadabra”, ci mai degraba cu „cadavru”. Nu e chiar ce ti-ai dori, in materie de afaceri. Sau de predestinare, la o adica.  

Regula de 4. Simpla. Generare nume firma

Si totusi, dincolo de „simplu”, „recognoscibil”, „global”, „conotat pozitiv” si eventual  „cu A”, chiar nu se mai poate spune nimic despre cum se alege un nume eficient pentru un brand puternic? Ba da, din fericire.  Bryony Thomas, adevarat guru in marketing, vorbeste in cartea sa, „Watertight Marketing”, despre cele  4 tipuri de nume de companie, fiecare cu avantajele si dezavantajele sale, si despre cele 3 intrebari la care trebuie sa raspunda binomul nume+slogan. Sa vedem care sunt cele 4 tipuri de nume. Despre cele 3 intrebari-cheie, in articolul urmator.

Cele 4 tipuri de nume sunt:

  • Numele nonsens (de genul „Google”, cuvinte care nu inseamna nimic). Avantajul este ca odata ce publicul invata sa atribuie un sens acelui nume, brand-ul devine inseparabil de acel sens si se inradacineaza in mentalul colectiv atat de puternic, incat devine un cuvant de sine statator, care intra in dictionare, ca verb sau substantiv comun. Si asta nu numai in atat de flexibila engleza. Fiti cinstiti, de cate ori n-ati googălit ceva? Dezavantajul este ca genul acesta de nume nu spune nimic despre companie si acea prima faza, pana cand se realizeaza atribuirea sensului, dureaza (si costa) mult.
  • Numele formate din numele fondatorilor, ca in cazul Hewlett-Packard. Este o conventie de numire care inspira traditie, stabilitate, conservatorism, calitate desavarsita – valori care in anumite domenii sunt foarte importante (avocatura, finante etc.).
  • Numele descriptive. Cele care spun de la prima vedere despre ce este vorba in propozitie. De tipul „Haine Second-Hand SRL”, „SC Reparatii Ceasuri SRL”. Avantajul evident este ca firma isi comunica imediat tipul de servicii sau produse. Echivocul nu e posibil. De asemenea, nu sunt usor de uitat. Dezavantajul este ca diversificarea business-ului devine mai dificila.
  • Numele conceptuale. Cele care, desi pot cuprinde o sugestie a domeniului de activitate, vorbesc mai degraba despre valorile companiei, despre intregul concept. Luati, de exemplu, numele nostru, Reinvent Consulting, care intra in categoria aceasta. Exista o sugestie a sferei noastre de activitate, consultanta, dar accentul cade pe unele dintre calitatile care ne disting: inovatia, adaptabilitatea, rezilienta. Alt exemplu: Samsonite. Numele companiei (in mod interesant, la inceput a fost numele unui singur produs) este inspirat de Samson, eroul biblic inzestrat cu forta fizica supraomeneasca, si transmite ideea de soliditate, durabilitate si forta.

Asadar, daca va pregatiti sa va creati propria firma si nu va hotarati asupra numelui, vestea buna este ca aveti dreptate sa nu va grabiti si sa va ganditi bine. E o alegere importanta.

Spre deosebire de rozele lui Shakespeare, care sunt toate mai mult sau mai putin la fel, business-urile sunt obligate sa se diferentieze sau sa moara.

Aveti mai sus cateva indicii despre cum sa va cresteti sansele de a gasi un nume eficient, dar nu excludeti rolul intuitiei.

Si, mai ales, nu uitati ca numele trebuie sa fie si disponibil, asa ca pregatiti cel putin 3 variante pentru cand mergeti la Registrul Comertului sa rezervati denumirea.

Restul pasilor de indeplinit vor fi mult mai putin interesanti si creativi. Lasati-i in seama noastra.

Sau nu va mai bateti capul cu gasirea numelui potrivit. O facem noi. Iti gasim numele ideal si facem rezervarea denumirii la Registrul Comertului. Click aici pentru detalii!

Misiunea noastra: formarea unei comunitati de antreprenori informati, bine pregatiti, la curent cu actualizarile juridice si fiscale!

Reinvent Consulting este marca Grupului de firme REINVENT. Reinvent Consulting are 10 ani de experienta in domeniul serviciilor integrate privind infiintarea de societati comerciale, evidenta contabila, inregistrarea de mentiuni la Registrul Comertului (schimbare sediu social, modificare obiect de activitate, deschidere/ inchidere punct de lucru, cesiuni parti sociale, numire/ revocare administrator), inregistrari marci la OSIM si alte servicii conexe dedicate societatilor comerciale.

Daca nu detineti o proprietate unde sa va puteti inregistra sediul social al societatii comerciale, va punem la dispozitie serviciul de gazduire de sedii sociale.

Pentru detalii, ne puteti contacta la numarul de telefon (+4)021.318.69.60 sau pe adresa de e-mail consultanta.comerciala@reinventconsulting.ro. Unul dintre consultantii nostri va sta la dispozitie de Luni pana Vineri, intre orele 09:00-17:30.

www.reinventconsulting.ro

https://www.facebook.com/reinventconsulting

Da share la acest articol!

Pe aceeasi tema

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *