Marca, emblema, sigla. Ce sunt si cui folosesc?

Creare logo Reinvent Consulting
Creare logo Reinvent Consulting – de la 30 euro! 

Marca, sigla, logo, emblema, firma: 5 termeni cu care ne intalnim frecvent, pe care ii folosim nonsalant, dar ale caror sensuri sunt departe de a fi limpezi. Daca te-ai intrebat si tu care-i una si care-i cealalta, care sunt diferentele importante dintre ele si mai ales de ce e nevoie sa le intelegi corect, articolul acesta e pentru tine.

Tradarea cuvintelor

O celebra pictura a lui René Magritte se numeste “Tradarea imaginilor”. Asa e, si imaginile tradeaza. Ce pretentii sa mai avem atunci de la cuvinte, care sunt prin natura lor arbitrare si interpretabile, deci imprecise? O cautare sumara pe Google intoarce un numar considerabil de articole care isi propun sa elucideze diferentele dintre unii dintre termenii de mai sus, de obicei in cuplete de tipul “firma vs emblema” sau “sigla vs logo”. Cele mai multe asemenea articole sunt perfect inutile, avand in vedere ca se multumesc sa copieze in chip de explicatie definitiile din cele doua legi relevante (26/1990 privind Registrul Comertului, respectiv 84/1998 privind inregistrarea marcilor si a denumirilor geografice). Or daca definitiile din respectivele legi ar fi fost suficient de clare si de cuprinzatoare, n-am mai fi avut nevoie de articole peste articole in blogosfera, nu-i asa?

Confuzia este accentuata de faptul ca numai 3 din cei 5 termeni sunt efectiv acoperiti de legislatie, anume “firma”, “emblema” si “marca”. “Sigla” si “logo” sunt folositi conventional, desi sunt intalniti mult mai frecvent decat “emblema”, de exemplu. Si, de parca n-ar fi fost suficient, un element suplimentar de confuzie este faptul ca exista doua institutii diferite cu atributii de inregistrare a acestor “elemente de distinctivitate”, anume ONRC si OSIM.  Ce ne facem? Citim mai departe.

Diferente mici si mari

Desi rareori folosim sensul corect, firma este denumirea completa a entitatii legale. Cuvantul “firma” ne vine din italiana, unde inseamna “semnatura”. Asadar, ne putem gandi la firma ca la o semnatura in clar, “cu nume, prenume si initiala tatalui”, a persoanei juridice, asa cum apare ea in contracte, corespondenta etc.Este numele stabilit prin actul constitutiv, cel care va figura in mod obligatoriu pe facturi, oferte, comenzi, tarife, prospecte si alte documente comerciale, conform art. 29 din Legea 26/1990. Aceeasi lege prevede niste cerinte formale obligatorii, in functie de forma juridica a companiei. De exemplu, la societatile pe actiuni sau cu raspundere limitata, firma va contine obligatoriu mentiunile SA sau SRL, in forma aceasta abreviata sau “desfasurat”.

Sa folosim un caz concret ca sa intelegem mai bine. Sa ne gandim la Apple, de exemplu, daca tot e una dintre companiile preferate ale planetei (faptul ca nu e o companie romaneasca nu are nicio importanta in contextul acesta). Asadar, in cazul Apple, firma este “Apple Inc.”, unde “Inc.” inseamna “incorporated” si este echivalentul american pentru SA.

Emblema este definita de aceeasi lege 26/1990 drept “semnul sau denumirea care deosebeste un comerciant de un altul de acelasi gen”. Cam lapidara definitia. Ce mai aflam este ca emblemele pot sa fie figurative (reprezentari vizuale, adica), verbale (cuvinte, litere, denumiri) sau complexe (adica grupand elementele anterioare). Spre deosebire de firma, care este obligatorie, emblema este facultativa si complementara firmei – adica are rolul de a sprijini functia de identificare a firmei. Aplicand definitia aceasta la exemplul nostru, emblema ar fi insusi cuvantul Apple, scris cu fontul si cromatica pe care le cunoastem, insotit de logo-ul la fel de cunoscut, marul muscat.

Logo-ul este principalul element de identitate vizuala, o reprezentare grafica, simbolica, menita sa permita recunoasterea imediata, pe varii suporturi de comunicare, a companiei. In exemplul nostru, logo-ul este marul muscat. Tot logo-uri sunt acel M galben al McDonald’s, “bifa” Nike, cercurile Audi etc. Daca ne raportam la definitia emblemei, logo-ul ar fi elementul grafic din compozitia emblemei de tip “complex” sau insasi emblema, atunci cand aceasta ar fi de tipul “figurativ”. Cum ziceam, insa, cuvantul “logo” nu apare in legile de referinta si e mai degraba un termen din marketing si advertising, decat din sfera juridica. Importanta lui insa nu poate fi supraestimata. Intr-o piata din ce in ce mai competitiva, in care vocile separate ale actorilor sunt tot mai greu de perceput, un business fara logo si fara un efort sustinut de construire a brandului porneste cu un handicap serios. Cu toate acestea, multe busienss-uri mici se priveaza de aceste instrumente, pentru ca in general crearea unui logo si a elementelor de identitate vizuala in general este costisitoare. Exista insa si solutii accesibile. Ca serviciul nostru de creare logo, de care puteti beneficia gratuit daca va infiintam firma gratis cu conditia cumpararea pachetelor de contabilitate. Vedeti oferta aici.

Sigla. Poate cel mai abuzat dintre termenii analizati, confundata adesea cu emblema sau logo-ul, sigla  este de fapt un acronim, o abreviere la initiale unite, care poate inlocui emblema pe diferite suporturi, dar nu poate inlocui firma si nu se confunda cu logo-ul. Sa ne gandim la World Wildlife Fund, celebra organizatie de protectie a mediului, care are drept logo un urs panda stilizat si drept sigla acronimul WWF. Nu toate companiile au/folosesc sigla, pentru simplul fapt ca nu toate denumirile pot fi abreviate intr-un mod semnificativ si transparent. In fapt, siglele sunt mai degraba apanajul organizatiilor – fie ele politice, umanitare sau de alt fel – decat al companiilor, dar exista si exceptii. Sa ne gandim, de exemplu, la LVMH, sigla sub care opereaza gigantul francez al luxului  Moët Hennessy Louis Vuitton SE.

Am pastrat pentru final notiunea cea mai interesanta. Marca este definita in legea 84/1998, drept “un semn susceptibil de reprezentare grafica servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinind altor persoane. Pot sa constituie marci semne distinctive cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale şi în special forma produsului sau ambalajului sau, combinaţii de culori, holograme, semnale sonore, precum şi orice combinaţie a acestor semne” (Art. 2).

Trebuie sa recunoastem ca daca ar exista un campionat al celor mai putin transparente si mai contra-intuitive definitii legale, aceasta ar ajunge minim in semi-finale. Asadar, chiar si un semnal sonor poate fi un “semn susceptibil de reprezentare grafica” (adica vizuala). Atata sinestezie numai intr-o poezie simbolista mai gasim. Trecand peste gluma, retinem ca marca individualizeaza produsele si serviciile, nu compania in sine. Astfel, “iPhone”, “iPad”, “iPod” sunt toate marci apartinand Apple, pentru ca deosebesc telefoanele, tabletele si mp3-playerele acestei companii de cele ale Samsung, de exemplu. Dar si forma gratioasa si fluida, atat de usor de recunoscut, a sticlelor de Coca-Cola constituie o “marca” in sensul legii, ca si un jingle de radio, de exemplu. De asemenea, un logo sau un slogan pot constitui marci.

Daca vrei un logo memorabil, atunci te putem ajuta cu crearea acestuia. Pret: de la 30 de euro, in functie de cerinte si complexitate.

Sau creare logo GRATUIT cu ofertaInfiintare Firma Gratuit si Realizare Logo Gratuit daca alegeti pachetul de contabilitate cu plata in avans pentru primele 6 luni.

Misiunea noastra: formarea unei comunitati de antreprenori informati, bine pregatiti, la curent cu actualizarile juridice si fiscale!

Reinvent Consulting este marca Grupului de firme REINVENT. Reinvent Consulting are 10 ani de experienta in domeniul serviciilor integrate privind infiintarea de societati comerciale, evidenta contabila, inregistrarea de mentiuni la Registrul Comertului (schimbare sediu social, modificare obiect de activitate, deschidere/ inchidere punct de lucru, cesiuni parti sociale, numire/ revocare administrator), inregistrari marci la OSIM si alte servicii conexe dedicate societatilor comerciale.

Daca nu detineti o proprietate unde sa va puteti inregistra sediul social al societatii comerciale, va punem la dispozitie serviciul de gazduire de sedii sociale.

Pentru detalii, ne puteti contacta la numarul de telefon (+4)021.318.69.60 sau pe adresa de e-mail consultanta.comerciala@reinventconsulting.ro . Unul dintre consultantii nostri va sta la dispozitie de Luni pana Vineri, intre orele 09:00-17:30.

www.reinventconsulting.ro

https://www.facebook.com/reinventconsulting

Da share la acest articol!

Pe aceeasi tema

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *