Echipa virtuala, munca reala: freelancing si lucrul de la distanta

freelancing Reinvent Consulting
Freelancing Reinvent Consulting

Acum cativa ani, cand spuneai cuiva ca esti freelancer, erai privit cu un aer complice si vag compatimitor, ca si cum ai fi folosit un eufemism pentru “somer”. Dar cativa ani pot sa inseamne mult timp in epoca digitala, iar acum freelancerii si personalul remote schimba complet dinamica pietei muncii la nivel global. In asemenea masura incat numeroase scoli de business au inclus deja in program cursuri dedicate gestionarii echipelor remote.

Asa-numita revolutie 2.0 face ca din ce in ce mai multe business-uri sa isi mute cel putin o parte din operatiuni in online, iar “angajatii” sa poata fi oriunde si de oriunde exista o infrastructura informatica decenta. Fie ca vorbim de freelancer-i (va puteti gandi la freelancing ca la conventia civila a universului virtual: sunt prestatori de servicii punctuale, cu care poti colabora o singura data sau in mod recurent, dar pe care nu ii impiedica nimic sa lucreze si in proiectele altora) sau despre remote workers (“lucratori de la distanta” – angajatii “cu carte de munca”, sa spunem, cei care, desi lucreaza de oriunde din lume, fac parte integranta din echipa unei organizatii), exista cateva instructiuni de folosire.

Site-urile pentru freelancer-i si remote work sunt deja arhicunoscute, de la cele generaliste, ca Upwork sau Freelancer, la cele specializate ca Toptal (IT), 99designs (design), Demand Media (creative content) etc.

Redam, mai jos, cateva sfaturi pentru angajatori, oferite de Stephane Kasirel, CEO al Upwork, si de catre Wade Harman, expert in psihologie aplicata marketingului digital.

  1. Interviul bun trece primejdia rea

Selectia e cruciala. Ca in orice proces de recrutare, veti spune. Doar ca aici nu veti avea timp sa descoperiti pe indelete punctele forte si slabe ale noilor recruti, sa dezvoltati si sa corectati. Desigur ca, pe masura ce veti folosi freelancer-i, veti sti cu cine ati lucrat bine in trecut, dar ce ne facem daca nu sunt disponibili atunci cand aveti nevoie? Va trebui sa implicati altii. O procedura de triere solida, aplicata de la bun inceput, este esentiala, pentru ca in online cuvantul de ordine este “instantaneu”. In plus, daca afacerea se scaleaza rapid, va va prinde foarte bine sa aveti o metoda buna si replicabila, testata si validata. Folositi si instrumentele de departajare pe care vi le pun la dispozitie cam toate site-urile de profil: vedeti daca au facut vreunul dintre testele propuse de site si ce scor au obtinut, cititi feedback-ul altor angajatori, cereti sa vedeti portofolii, daca e cazul, tineti cont de rating. Nu vanati cel mai mic pret: cu totii ne dorim ieftin si bun, dar de cele mai multe ori primim doar ieftin si atat.

  1. Comunicarea, peste 9 mari si 9 tari

Acesta este adevaratul punct nevralgic al intregului mecanism. Chiar daca se presupune ca toata lumea din proiect va folosi o anumita lingua franca – probabil engleza noastra cea de toate zilele – comunicarea inseamna mult mai mult decat vorbirea aceleiasi limbi. Trebuie sa tinem cont de nivelurile diferite de aptitudini lingvistice ale oamenilor, de backgroundul lor cultural, de conventiile diferite care pot functiona in parti diferite ale lumii si chiar de diferentele de fus orar. Definirea unor protocoale de comunicare clare si usor de inteles si de aplicat, in toate scenariile, este salvatoare.

  1. Tehnologia potrivita, in doza dubla

Pentru ca tot am vorbit de comunicare, se impune sa vorbim si despre tehnologia care o sustine. Softurile si aplicatiile dedicate muncii in echipa, asa-numitele collaboration technologies, sunt ieftine (chiar gratuite, unele), eficiente, variate. Dropbox, Asana, Skype, Google Hangouts – indiferent ca e vorba de file sharing si management sau de teleconferinte, folositi-le cu curaj. “Folositi tehnologii multiple, pentru redundanta (adica, in caz ca una nu functineaza) si flexibilitate (pentru a putea satisface nevoi in schimare)”, sfatuieste Stephane Kasirel.

  1. Poftiti in vagoane!

“Onboarding” se numeste procesul acesta in lingua noastra franca. Imbarcarea, s-ar traduce. Inseamna ansamblul acela de pratici care determina freelancer-ul sa se implice si mai ales sa ramana in proiectul dumneavoastra. Statisticile arata ca, in ce priveste freelancer-ii si angajatii remote, o experienta buna de onboarding genereaza o rata de retentie de 91% a recrutilor din primul an. Asadar: prezentati-i pe cei noi membrilor mai vechi ai echipei, preferabil prin intermediul conferintelor video, explicati-le valorile brandului, dati-le acces la documentele proiectului, segmentati informatia de asimilat in calupuri (pentru ca uneori e vorba de multa informatie, de integrat in foarte putin timp), incurajati intrebarile. Pe scurt, incercati sa gasiti metode prin care noul recrut sa simta ca are o forma de contact real, concret cu proiectul si cu restul echipei.

  1. Rezultate si atat

Organizatiile care au si personal intern, si freelancer-i au uneori dilema de a nu sti cum sa ii trateze pe unii fata de ceilalti, asa incat sa nu apara nemultumiri. Abordarea “results only” pare sa fie solutia: “Stabiliti de la bun inceput rezultatele care trebuie atinse si reiterati-le frecvent. Concentrati-va pe rezultate. Companiile care se considera “orientate doar spre rezultate” evalueaza livrabilele fiecarui coechipier, si nu unde, cum sau cand lucreaza.” (Kasirel)

  1. La final, un pahar cu apa rece

Stiti imaginea aceea-cliseu din filmele americane, in care colegii birou se aduna pe langa watercooler sa barfeasca sefii? Ei bine, partea cu barfa este optionala – desi numeroase cercetari au aratat ca barfa e un liant social extrem de puternic si o echipa sudata e mereu un lucru bun. Ce conteaza este ca si angajatii virtuali au nevoie sa “socializeze” si ca lipsa unei “atmosfere de colectiv” poate fi resimtita de unii ca un dezavantaj. Dar cum sa recreezi acest tip de dinamica intr-un mediu virtual? Simplu, tot tehnologia – aplicatiile de tipul Slack sau alta – rezolva problema.

Concluzie: ne plangem des ca lumea pare din ce in ce mai mica si ca “tehnologia moderna” ne alieneaza. Dar oamenii de succes stiu sa vada posibilitatile acolo unde altii vad obstacolele. Iar posibilitatile pe care le oferta revolutia digitala sunt departe de a fi folosite la potentialul lor maxim.

Daca sunteti printre cei care aleg sa profite de oportunitati, in loc sa se cramponeze de obstacole, va puteti porni afacerea online in cateva zile, fara “sediu”, fara birouri.

Pentru formalitatile legale va este suficient un sediu social, care poate fi gazduit de o companie de profil. Ofertele noastre sunt combinatia ideala de calitate si accesibilitate.

Misiunea noastra: formarea unei comunitati de antreprenori informati, bine pregatiti, la curent cu actualizarile juridice si fiscale!

Reinvent Consulting este marca Grupului de firme REINVENT. Reinvent Consulting are 10 ani de experienta in domeniul serviciilor integrate privind infiintarea de societati comerciale, evidenta contabila, inregistrarea de mentiuni la Registrul Comertului (schimbare sediu social, modificare obiect de activitate, deschidere/ inchidere punct de lucru, cesiuni parti sociale, numire/ revocare administrator), inregistrari marci la OSIM si alte servicii conexe dedicate societatilor comerciale.

Daca nu detineti o proprietate unde sa va puteti inregistra sediul social al societatii comerciale, va punem la dispozitie serviciul de gazduire de sedii sociale.

Pentru detalii, ne puteti contacta la numarul de telefon (+4)021.318.69.60 sau pe adresa de e-mail consultanta.comerciala@reinventconsulting.ro. Unul dintre consultantii nostri va sta la dispozitie de Luni pana Vineri, intre orele 09:00-17:30.

www.reinventconsulting.ro

https://www.facebook.com/reinventconsulting

Be Sociable, Share!

Pe aceeasi tema

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *