Norma de venit versus sistem real – ce e mai avantajos pentru PFA-ul tau?

Norma de venit vs. sistem real - ce te avantajeaza-
Norma de venit vs. sistem real – ce te avantajeaza?

 

Iti doresti sa devii antreprenor si sa infiintezi un PFA, pentru inceput? Te-ai intrebat probabil de multe ori ce ar fi mai bine sa alegi drept sistem de impozitare – norma de venit sau sistem real? Iata ce inseamna fiecare dintre cele doua optiuni si care sunt diferentele dintre ele.

Inainte de a incepe sa enumeram punctele slabe si avantajele, trebuie sa definim cele doua sisteme de impozitare.

Ce este norma de venit?

Norma de venit reprezinta o suma fixa stabilita anual de catre Directiile Finantelor Publice Teritoriale, in functie de tipul activitatii si zona, iar activitatea trebuie sa se regaseasca in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit.

Norma de venit trebuie sa nu fie mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12.

Norma de venit este un sistem specific doar persoanelor fizice care desfasoara activitati independente, indiferent de entitate:  PFA, II sau IF. Nu exista norma de venit pentru PFI, SRL, SA, etc. sau orice alt tip de societate.

Acest sistem de plata se refera la faptul ca impozitul si contributiile la stat si alte institutii din domeniu se platesc la valoarea normei de venit, indiferent de valoarea veniturilor facturate sau a celor incasate.

Inainte de a te decide ca acest tip de impozitare te avantajeaza, verifica daca activitatea pe care doresti sa o prestezi se afla in lista ANAF specifica judetului / sectorului in care e sediul profesional al PFA-ului.  Aceasta lista cuprinde toate activitatile independente, adica din urmatoarele domenii:

  • Productie;
  • Comert;
  • Prestari de servicii;
  • Veniturile din profesii liberale si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, inclusiv din activitati adiacente.

>> Consulta AICI lista normelor de venit ANAF 2017 pe judet/ sector!

Spre exemplu, pentru codul CAEN 6202: activitati de consultanta in tehnologia informatiei, norma de venit pentru Bucuresti este 27.000 de lei, conform listei ANAF.

Ce presupune norma de venit?

In linii mari, norma de venit presupune o evidenta contabila simpla si redusa ca activitate sau declaratii de completat. Insa, trebuie sa alegi cu atentie codul CAEN, deoarece exista si anumite coduri care te obliga la o evidenta contabila mai aparte. Spre exemplu, codurile CAEN care clasifica activitatile de comert, comert cu amanuntul sau productie.

Conform normelor in vigoare, contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determină pe baza de norme vor completa doar partea referitoare la venituri din cadrul Registrului de evidenta fiscala. Nu exista alte obligatii privind evidenta contabila.

Ce este sistemul real?

Daca esti unul dintre contribuabilii care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro vei achita impozitul in sistem real,  incepand cu anul fiscal urmator.

Ce presupune sistemul real?

Aceasta schimbare a sistemului de impunere de la norma de venit la sistem real implica depunerea declaratiei 220 Declaratie privind venitul estimat/ norma de venit cu informatii referitoare la determinarea venitului net anual in sistem real. Formularul se depune in anul urmator anului in care s-a depasit norma de venit sau pana la data de 31 ianuarie. Daca e vorba despre contribuabilii care incep activitatea in cursul anului fiscal, acestia trebuie sa depuna formularul 220 in termen de 30 de zile de la data inceperii activitatii.

Concret, se depune o estimare a venitului prin intermediul declaratiei 220 la finalul anului fiscal (31 ianuarie urmatorul an) si in baza acestei estimari, PFA-ul va achita impozitul si obligatiile. Ulterior, la finalul acestui al doilea an fiscal se va depune formularul 200, unde se prevede venitul net obtinut, pentru o calculare exacta a procentelor de taxe si impozite pe care le datoreaza.

Cum alegi ce tip de impozitare se potriveste veniturilor tale?

Diferenta dintre cele doua tipuri de plata a impozitului consta in modul de calcul.  Daca in cazul normei de venit,  baza de calcul este stabilita de ANAF, in functie de diverse criterii stabilite de institutie, in sistem real, contribuabilul trebuie sa calculeze si sa declare venitul net obtinut in cursul unui an fiscal.

Pasul esential in stabilirea sistemului potrivit de impozitare pentru PFA, II, IF este sa estimezi in mod cat mai aproape de realitate si cat mai corect venitul net. In baza acestuia vei putea decide suma pe care trebuie sa o achiti catre stat pentru entitatea ta si ce anume te poate avantaja pentru tipul de activitate si venit.

Asadar, iata 2 sfaturi:

  1. Daca venitul net estimat depaseste norma de venit pe activitatea ta in judetul/ sectorul in care e sediul profesional, vei alege impozitarea la norma de venit si vei avea de achitat obligatiile la valoarea normei de venit.
  2. Daca venitul net estimat se incadreaza sub limita normei de venit, te avantajeaza sa optezi pentru impozitare in sitem real si vei avea de achitat mai putin la obligatiile de stat.

Ce contributii trebuie sa achiti daca esti PFA, II sau IF, indiferent de sistemul de impozitare?

Taxele si contributiile la stat pentru un PFA, II, IF sunt urmatoarele:

  • Contributia la pensie: 10,5 %
  • Contributia la sanatate: 5, 5%
  • Impozitul pe venitul net: 16%

Aceste procente se calculeaza in raport cu norma de venit sau venitul net in cazul impozitarii in sistem real.

Daca toate astea ti se par neclare si te temi ca nu vei putea face fata, noi avem solutiile potrivite pentru tine!

Reinvent Consulting iti propune urmatoarele servicii, in functie de nevoile tale:

Afla tarife si detalii despre serviciile financiare marca Reinvent Consulting: CLICK AICI

Misiunea noastra: formarea unei comunitati de antreprenori informati, bine pregatiti, la curent cu actualizarile juridice si fiscale!

Reinvent Consulting este marca Grupului de firme REINVENT. Reinvent Consulting are 10 ani de experienta in domeniul serviciilor integrate privind infiintarea de societati comerciale, evidenta contabila, inregistrarea de mentiuni la Registrul Comertului (schimbare sediu social, modificare obiect de activitate, deschidere/ inchidere punct de lucru, cesiuni parti sociale, numire/ revocare administrator), inregistrari marci la OSIM si alte servicii conexe dedicate societatilor comerciale.

Daca nu detineti o proprietate unde sa va puteti inregistra sediul social al societatii comerciale, va punem la dispozitie serviciul de gazduire de sedii sociale.

Pentru detalii, ne puteti contacta la numarul de telefon (+4)021.318.69.60 sau pe adresa de e-mail financiar.contabil@reinventconsulting.ro. Unul dintre consultantii nostri va sta la dispozitie de Luni pana Vineri, intre orele 09:00-17:30.

www.reinventconsulting.ro

https://www.facebook.com/reinventconsulting/

Be Sociable, Share!

Pe aceeasi tema

Related Posts

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *