SPLIT TVA 2018 – cine plateste TVA defalcat si care sunt prevederile pentru aceste firme?

split tva Reinvent Consulting
Split Tva Reinvent Consulting

Ordonanta Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA, publicata in Monitorul Oficial la data de 28 decembrie 2017 a intrat in vigoare de la inceputul lunii ianuarie 2018. Detalii despre cine trebuie sa achite split TVA si ce prevederi exista pentru acesti contribuabili vei afla in continuare.

Entitati care sunt obligate sa achite split TVA:

  • societatile aflate in insolventa;
  • societatile care inregistreaza datorii la plata TVA.

Celelalte companii il pot pune in practica prin optiune.

Cu alte cuvinte, firmele care vor achita defalcat TVA sunt unele dintre cele care indeplinesc urmatoarele conditii:

  • la sfarsit de 2017datoriile firmei la plata TVA depasesc 15.000 de lei (societati mari), 10.000 de lei (societati medii), 5.000 de lei (societati mici si persoane fizice), cu singura conditie ca ele sa nu fie achitate in ianuarie 2018;
  • incepand de la 1 ianuarie 2018 datoriile la plata TVA sunt mai vechi de 60 de zile de la scadenta mai mari de 100010.000, respectiv 5.000 de lei;
  • se afla in situatia de insolventa.

Contribuabilii care  vor aplica sistemul split TVA vor face acest lucru incepand cu 1 martie 2018.

Conform prevederilor neinregistrate in scopuri de TVA nu vor aplica sistemul platii defalcate a TVA. Acestia NU vor plati TVA defalcat nici cand fac achizitii de bunuri si servicii de la persoane platitoare de split TVA. Asadar, neplatitoarii de TVA si persoanele care desfasoara activitati independente (ex. PFA) nu vor vor face 2 plati in conturi separate cand vor efectua achizitii de la societatii ce aplica acest mecanism.

Sistemul split TVA NU se aplica in cazul in care discutam despre compensarile si platile in natura. Aceasta prevedere din lege este aplicabila si in cazul finantarilor prin contract de factoring.

Cum se pot retrage societatile care opteaza pentru sistemul split TVA?

Socitatile se pot retrage din mecanismul  platii defalcate a TVA, insa exista anumite conditii.

Societatile care aleg optional sa achite plata split TVA pot renunta la sistem la finalul anului fiscal, dar nu mai devreme de 1 an de la momentul inscrierii lor in Registrul persoanelor ce aplica plata defalcata a TVA.

Ulterior, radierea din acest Registru se realizeaza in maximum 5 zile de la depunerea unei cereri in acest sens.

Pentru firmele ce vor inregistra datorii la plata TVA la finalul anului in curs si startul anului urmator, ordonanta stabileste posibilitatea iesirii din sistem la minim 6 luni de la data in care contribuabilul nu se mai afla in vreuna dintre situatiile enumerate mai sus. Radierea se va face in 5 zile de la data depunerii notificarii.

Societatile in insolventa vor putea renunta la aplicarea sistemului split TVA după ce vor iesi de sub incidenta legislației privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.

Aplicabilitate TVA defalcat

Firmele ce vor aplica sistemul split TVA vor avea la dispozitie 30 de zile lucratoare, de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii, sa depuna TVA aferenta sumelor incasate in contul propriu de TVA, cont deschis la Trezorerie sau la o banca.

Vorbim despre:

  • TVA aferenta incasarilor prin utilizarea cardurilor de credit/debit;
  • TVA care nu a fost platita in contul dedicat TVA de catre beneficiarii care nu aplica sistemul;
  • TVA aferenta instrumentelor de plata emise anterior datei de la care furnizorul/prestatorul aplica plata defalcata a TVA si incasate dupa aceasta data.

Persoanele impozabile care vor opta pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcata a TVA incepand cu 1 ianuarie 2018 vor beneficia de o reducere de 5% la  plata impozitului pe profit/ pe veniturile microintreprinderilor pentru intreaga perioada in care vor aplica sistemul.

Aceleasi facilitati le-au obtinut si acele societati care au optat pentru split TVA pana la finalul lui 2017.

De mentionat este ca acel cont de TVA nu va fi executat silit pentru plata altor obligatii fiscale, el poate fi exectutat numai pentru plata TVA datorate bugetului de stat, precum si in baza unor titluri executorii, pentru TVA aferenta unor achizitii de bunuri si/sau servicii.

Sanctiunile in aplicarea eronata a SPLIT TVA

Plata in alt cont al furnizorului, diferit de cel de TVA va fi nesanctionata, daca corectarea se realizeaza in termen de 7 zile lucratoare. Daca, in schimb, corectarea greselii se realizeaza in a 30-a zi de la data platii, sanctiunea este o amenda de 0,06% din suma platita gresit.

Daca trec peste 30 de zile de cand s-a facut  eroarea, amenda este in valoare de 50% din suma platita eronat.

Nedepunerea de catre furnizor in contul de TVA propriu, in termen de 7 zile lucratoare, a TVA aferenta a incasarilor cu cardul sau numerar, a facturilor sau instrumentelor de plata, emise inainte de data aplicarii regimului si incasate dupa aceasta data, aduce dupa sine sanctiuni.

Daca corectarea se realizeaza in termen de 7 zile lucratoare, nu exista amenda. Daca corectarea greselii se face pana in ziua 30 de la data platii, amenda este de 0,06% din suma platita eronat, iar daca se realizeaza dupa 30 de zile, amenda este de 10% din suma platita eronat.

Plata de TVA datorata furnizorului depusa din alt cont decat cel de TVA se poate remedia in termen de 7 zile fara sanctiuni, la fel ca in cazurile de mai sus. Daca corectarea acestei erori se face pana in a 30 zi de la data platii, amenda este de 0,06% din suma platita gresit. Daca dupa 30 zile nu se face corectia, amenda este de 10% din suma platita eronat.

De asemenea, necomunicarea contului de TVA aduce o sanctiune sigura, adica o amenda cu o valoare cuprinsa intre 2000 si 4000 lei.

REINVENT CONSULTING iti vine in ajutor cu servicii de obtinere cod de TVA, consultanta fiscala si solutii eficiente si legale la nelamuririle fiscale.

Detalii si tarife complete despre abonamentele de contabilitate/consultanta fiscala: CLICK AICI!

Misiunea noastra: formarea unei comunitati de antreprenori informati, bine pregatiti, la curent cu actualizarile juridice si fiscale!

Reinvent Consulting este marca Grupului de firme REINVENT. Reinvent Consulting are 10 ani de experienta in domeniul serviciilor integrate privind infiintarea de societati comerciale, evidenta contabila, inregistrarea de mentiuni la Registrul Comertului (schimbare sediu social, modificare obiect de activitate, deschidere/ inchidere punct de lucru, cesiuni parti sociale, numire/ revocare administrator), inregistrari marci la OSIM si alte servicii conexe dedicate societatilor comerciale.

Daca nu detineti o proprietate unde sa va puteti inregistra sediul social al societatii comerciale, va punem la dispozitie serviciul de gazduire de sedii sociale.

Pentru detalii, ne puteti contacta la numarul de telefon (+4)021.318.69.60 sau pe adresa de e-mail financiar.contabil@reinventconsulting.ro. Unul dintre consultantii nostri va sta la dispozitie de Luni pana Vineri, intre orele 09:00-17:30.

www.reinventconsulting.ro

https://www.facebook.com/reinventconsulting/

 

Da share la acest articol!

Pe aceeasi tema

Related Posts

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *