INREGISTRARE PFI la ANAF: procedura, acte si cui se adreseaza

 

Persoana Fizica Independenta (PFI) nu are o legislatie dedicata specific, insa exista anumite categorii de profesii care pot fi desfasurat doar sub aceasta forma. Spre deosebire de PFA, anumite profesii considerate liberale trebuie sa fie prestate doar prin inregistrarea persoanei fizice la ANAF, si nu la ONRC. Ce categorii se incadreaza la acest tip de entitate si ce trebuie sa faci pentru a te inregistra drept PFI poti afla din articolul urmator.

Inregistrare PFI : acte necesare, categorii de profesii incadrate drept PFI

Conform OUG nr. 44/2008 art. 2 profesiile liberale nu se inregistreaza la Registrul Comertului. ONRC prezinta o lista informativa a profesiilor care se desfasoara dupa legi speciale si nu au nevoie de inregistrare juridica.

Lista completa aici: https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-fizice/lista-orientativa-a-profesiilor-liberale

PFI-urile se inregistreaza asadar doar la ANAF, unde vor primi un Cod de Inregistrare Fiscala  (CIF) pe care il vor utiliza in activitatea economica viitoare.

Actele necesare pentru inregistrarea unui PFI sunt urmatoarele:

  • copie C.I
  • copii dupa documentele eliberate de organismal profesional care coordoneaza activitatea dvs, sau copie dupa contractual de pe care il aveti cu partenerul de afaceri;
  • contractul de comodat/ inchiriere pentru spatiul ce va fi sediul profesional;
  • 2 formulare 070 – Declaratie de inregistrare fiscala,;
  • 2 formulare 220 – Declaratie privind venitul estimat.

Obtinere CIF-ului pentru PFI se realizeaza in maxim 5 zile lucratoare.

Din punct de vedere al contabilitatii, lucrurile sunt asemanatoare cu PFA-urile. Aveti obligatia conducerii activitatii in partida simpla care presupune inregistrarea incasarilor si platilor in registrul de incasari si plati sau registrul de evident fiscala.

Impozitele, taxe si declaratii ANAF pentru PFI

Persoanele Fizice Independente, ca si PFA-urile, au  acelasi regim de impozitare cu exceptia faptului ca nu pot fi impozitate la norma de venit.

Astfel, un PFI trebuie sa achite urmatoarele taxe si contributii la stat:

  • impozitul pe veniturile din activitati independente in cota de 16%,
  • contributia la sistemul public de asigurari de sanatate – CASS – in cota individuala de 5.5% ,
  • dupa caz, contributia la sistemul public de pensii –CAS – in cota individuala de 10,5%  sau in cota integrala de 26.3%.

Evidenta contabila pentru PFA, asemeni PFA-urilor se realizeaza conform Legii Contabilitatii nr. 82/1991.

Altfel spus, PFI-urile vor tine contabilitatea in partida simpla sau, optional, in partida dubla, potrivit reglementarilor contabile in vigoare.

In privinta contabilitatii in partida simpla, poti fie sa optezi sa inregistrezi singur, nefiind nevoie de un contabil autorizat, fie sa apelezi la serviciile unui expert.

Din punct de vedere al obligatiilor declarative, am amintit mai sus de formularele 070 – Declaratie de inregistrare fiscal si 220 – Declaratie privind venitul estimat. Daca nu va incadrati la exceptiile specific prevazute la art. 296^23 din Codul Fiscal privind CAS-ul si nu aveti si statut de salariat, pensioner sau somer, atunci mai depuneti si formularul 600 – Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii.

Dupa primul an de la inregistrarese va depune Formularul 392 – Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii, pana la data de 25 februarie. De asemenea va fi nevoie sa depui si Formularul 200 – Declaratie privind veniturile realizate din Romania pana in jurul datei de 20 mai.

Daca vei fi un PFI platitor de TVA, trebuie sa fii atent la deconturile de TVA, inregistrate prin formularul 300. Daca vei dori sa te extinzi si sa ai angajati, ai nevoie de o semnatura electronica pentru a depune declaratia 112 – Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Ai nevoie de ajutor pentru inregistrarea PFI?

Serviciul de inregistrare PFI marca Reinvent Consulting iti sta la dispozitie. Costul redactarii si completarii tuturor documentelor/ declaratiilor este de 250 RON.

Echipa noastra se ocupa de tot procesul, iar tu poti sta linistit! Pentru detalii contacteaza-ne la financiar.contabil@reinventconsulting.ro sau 0733.050.151 / 021.318.69.60!

Misiunea noastra: formarea unei comunitati de antreprenori informati, bine pregatiti, la curent cu actualizarile juridice si fiscale!

Reinvent Consulting este marca Grupului de firme REINVENT. Reinvent Consulting are 10 ani de experienta in domeniul serviciilor integrate privind infiintarea de societati comerciale, evidenta contabila, inregistrarea de mentiuni la Registrul Comertului (schimbare sediu social, modificare obiect de activitate, deschidere/ inchidere punct de lucru, cesiuni parti sociale, numire/ revocare administrator), inregistrari marci la OSIM si alte servicii conexe dedicate societatilor comerciale.

Daca nu detineti o proprietate unde sa va puteti inregistra sediul social al societatii comerciale, va punem la dispozitie serviciul de gazduire de sedii sociale.

Pentru detalii, ne puteti contacta la numarul de telefon (+4)021.318.69.60 sau pe adresa de e-mail firma@reinventconsulting.ro. Unul dintre consultantii nostri va sta la dispozitie de Luni pana Vineri, intre orele 09:00-17:30.

www.reinventconsulting.ro

https://www.facebook.com/reinventconsulting/

Da share la acest articol!

Pe aceeasi tema

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *