Cod TVA intracomunitar versus cod TVA pe teritoriul Romaniei: obtinere, diferente si ce presupune in contabilitate?

Cod TVA intracomunitar versus cod TVA pe teritoriul Romaniei_ obtinere, diferente si ce presupune in contabilitate_ (1)

In momentul in care infiintezi o societate si esti gata de a face achizitii sau a incheia contracte cu furnizori, te poti lovi de o interdictie ciudata “Daca nu ai cod de TVA, nu incheiem contractul”. Societatile infiintate pe teritoriul Romaniei nu obtin automat codul de TVA dupa infiintare, iar UE cere un cod special intracomunitar pentru societatile care doresc sa faca achizitii pe piata europeana. Iata care sunt diferentele dintre cele 2 tipuri de coduri de TVA, cum se obtine fiecare si cand ai nevoie de ele.

Daca vrei sa facturezi cu TVA, trebuie obligatoriu sa ai un cod de TVA. Exista 2 optiuni:

  • cod normal de TVA (atribut fiscal RO inainte de codul fiscal);
  • cod special de TVA intracomunitar  – desi in cazul acesta nu exista scutire de plata a TVA, doar ca nu vei achita furnizorului, ci il platesti in Romania; se declara printr-un decont special de TVA.

Regimul TVA intracomunitar si regimul de TVA normal in Romania – ce presupune si cum se obtine fiecare? 

Asadar, nu poti beneficia de achizitii intracomunitare fara TVA daca esti, de exemplu, persoana fizica neautorizata sau o persoana juridica care nu comunica un cod valabil de TVA. De asemenea, furnizorul trebuie sa detina un cod valabil de TVA.

Pentru a realiza tranzactii pe teritoriul Uniunii Europene fara TVA trebuie ca un contribuabil sa obtina codul de TVA intracomunitar. Poate parea contraintuititv la inceput, insa codul special european de TVA nu trebuie sa fie confundat cu inregistrarea in scopuri de TVA pe teritoriul Romaniei. Poate beneficia de facturare fara TVA pentru  achizitii din UE o persoana care comunica un cod valabil de TVA societatii/ furnizorului de la care achizitioneaza produsele sau serviciile in cauza.

Obtinerea si utilizarea codului de TVA intracomunitar de catre contribuabilii care doresc sa faca tranzactii in interiorul comunitatii europene dureaza in jur de 3-7 zile lucratoare si se elibereaza de catre ANAF.

In privinta codului de TVA pe teritoriul Romaniei, exista o lista de criterii pe care contribuabilul persoana juridica trebuie sa le indeplineasca. O lista se afla chiar pe site-ul ANAF : CLICK AICI si AICI!

Una dintre conditiile esentiale este aceea de a avea declarata activitate economica propriu-zisa la sediul social sau la un punct de lucru, NU la un cabinet de avocat. Chiar daca exista numeroase beneficii pentru a stabili sediul la avocat, ANAF nu iti va oferi inregistrarea in scopuri de TVA daca te afli in aceasta situatie.

Ai mai multe optiuni:

  • sa inchiriezi un spatiu pe care sa il utilizezi drept punct de lucru si sa pastrezi sediul la avocat;
  • sa muti sediul social pe un birou fizic unde sa declari activitate (birou inchiriat/ depozit/ etc. sau intr-o locuinta, proprietate personala.

Procedura de inregistrare in scopuri de TVA are o durata care poate ajunge pana la 45 de zile lucratoare in totalitate, depinzand de ANAF si de dosarele de pe rol ale Administratiei Financiare in cauza.

ATENTIE! Nu e nevoie de cod de TVA pentru orice achizitie comunitara. Legislatia din Romania prevede urmatoarele praguri :

  • daca valoarea achizitiilor intracomunitare este sub 10.000 euro (in echivalent 34.000 lei) pe an, atunci contribuabilul nu este obligat sa se inregistreze in scop de TVA;
  • daca valoarea depaseste 10.000 euro (34.000 in echivalent lei), atunci trebuie sa se inregistreze in scop de TVA,  obtinand fie un cod special de TVA intracomunitar, fie un cod normal pe teritoriul Romaniei.

Codul special este utilizabil strict pentru achizitii intracomunitare, care se declara in Romania prin depunerea Declaratia 301, ulterior Declaratia 390 si sa plateasca TVA in Romania pentru acea tranzactie.

Codul normal de TVA presupune ca acel contribuabil sa devina firma platitoare de TVA, astfel va putea deduce TVA-ul la achizitii si va inscrie TVA colectat pe facturile emise.

Optiune suplimentara – taxarea inversa

Taxarea inversa e o modalitate de simplificare a platii taxei pe valoare adaugata. Prin intermediul taxarii inverse nu se plateste TVA intre furnizorul si beneficiarul unor livrari/prestari, acesta din urma datoreaza doar taxa aferenta intrarilor și are posibilitatea deducerii acesteia.

Pentru orice factura de tipul acesta, contribuabilul inregistreaza concomitent taxa ca fiind taxa colectata si taxa deductibila in decontul de taxa.

Furnizorul e obligat sa scrie pe factura ca e vorba despre taxare inversa. Colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator.

Ai nevoie de suport? 

REINVENT CONSULTING iti ofera servicii de obtinere cod de TVA normal si special, la preturi accesibile!

  • Obtinere cod TVA : 500 RON
  • Obtinere cod special de TVA intracomunitar: 250 RON

Detalii suplimentare si tarife complete: CLICK AICI! 

Misiunea noastra: formarea unei comunitati de antreprenori informati, bine pregatiti, la curent cu actualizarile juridice si fiscale!

Reinvent Consulting este marca Grupului de firme REINVENT. Reinvent Consulting are 10 ani de experienta in domeniul serviciilor integrate privind infiintarea de societati comerciale, evidenta contabila, inregistrarea de mentiuni la Registrul Comertului (schimbare sediu social, modificare obiect de activitate, deschidere/ inchidere punct de lucru, cesiuni parti sociale, numire/ revocare administrator), inregistrari marci la OSIM si alte servicii conexe dedicate societatilor comerciale.

Daca nu detineti o proprietate unde sa va puteti inregistra sediul social al societatii comerciale, va punem la dispozitie serviciul de gazduire de sedii sociale.

Pentru detalii, ne puteti contacta la numarul de telefon (+4)021.318.69.60 sau pe adresele de e-mail financiar.contabil@reinventconsulting.ro / firma@reinventconsulting.ro . Unul dintre consultantii nostri va sta la dispozitie de Luni pana Vineri, intre orele 09:00-17:30.

www.reinventconsulting.ro

https://www.facebook.com/reinventconsulting/

Da share la acest articol!

Pe aceeasi tema

Related Posts

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *