INFIINTARE IFN- acte necesare, conditii de infiintare si avizul BNR

INFIINTARE IFN acte necesare, conditii, avizul BNR

O Institutie Financiara Nebancara sau, prescurtat, IFN, este o enitate juridica care ofera credite persoanelor fizice sau juridice. Ele se infiinteaza in anumite conditii, iar BNR ofera avizul final pentru a se putea inregistra la Registrul Comertului. Iti prezentam ce inseamna aceste IFN-uri, care sunt conditiile pentru infiintarea lor, cum se obtine avizul BNR si ce acte sunt necesare in vederea constituirii.

 IFN – legislatie si avizul BNR

IFN-urile sunt regelmentate de catre BNR care tine un Registru General al IFN si un Registru Special in care sunt inregistrate aceste entitati. Actul normativ care reglementeaza un IFN este Ordonanta nr. 28 /26 ianuarie 2006 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale, intrata in vigoare la 3 februarie 2006.

Aceasta poate fi accesata integral dand CLICK AICI! 

IFN-ul este definit de BNR ca fiind “institutie financiara nebancara – persoana juridica constituita cu scopul de a desfasura, cu titlu profesional, activitati de creditare (…) si ale caror surse de finantare provin din resurse proprii sau imprumutate de la institutii de credit, de la alte institutii financiare sau, dupa caz, din alte surse prevazute in legi speciale”.  

Ce tipuri de activitati poate desfasura un IFN in Romania?

Institutiile financiare nebancare pot desfasura urmatoarele activitati de creditare, conform BNR :
  • acordare de credite, inclusiv:  credite de consum, credite ipotecare, credite imobiliare, microcredite, finantarea tranzactiilor comerciale, operatiuni de factoring, scontare, forfetare;
  • leasing financiar;
  • emitere de garantii si asumare de angajamente, inclusiv garantarea creditului;
  • acordare de credite cu primire de bunuri spre pastrare, respectiv amanetare prin case de amanet;
  • acordare de credite catre membrii unor asociatii fara scop patrimonial, organizate pe baza liberului consimtamant al salariatilor/pensionarilor, in vederea sprijinirii prin imprumuturi financiare a membrilor lor, respectiv case de ajutor reciproc;
  • alte forme de finantare de natura creditului.
De asemenea, IFN-urile pot emite si administra carduri de credit pentru clienti şi pot desfasura activitati legate de procesarea tranzactiilor cu acestea, cu respectarea reglementarilor BNR in domeniu. Pot acorda servicii conexe si de consultanta legate de realizarea activitatilor prevazute mai sus, pot realiza operatiuni in mandat in relatia cu alte IFN -uri si/sau institutii de credit legate de activitatea de creditare desfasurata de acestea.

Ce activitati NU poate realiza un IFN?

 
Se interzic IFN-urilor urmatoarele actiuni :
  • desfasurarea de activitati de atragere de depozite ori de alte fonduri rambursabile de la public;
  • emiterea de obligatiuni, cu exceptia ofertei publice adresate investitorilor calificati, in intelesul legii privind piata de capital;
  • includerea in obiectul principal de activitate a oricarei alte activitati decat cele prevazute mai sus. 
Cum poti infiinta un IFN – conditii si tipul de enitate potrivit

IFN – urile se inregistreaza ca o societate pe actiuni (S.A) la Registrul Comertului, dar avizarea se realizeaza de catre BNR. Infiintarea IFN se notifica BNR in termen de 30 de zile de la data inmatricularii S.A la ONRC.

Dupa infiintarea societatii la ONRC, BNR va inregistra IFN-ul in Registrul General iar luarea in evidenta se va anunta IFN-ului in termen de 60 de zile de la notificare. 

Societatile pe actiuni necesita urmatoarele acte pentru infiintare la Registrul Comertului:

  • Copii dupa C.I ale actionarilor;
  • Sediul social stabilit la o anumita adresa (casa, apartament, birou de avocat);
  • Statutul si actul constitutiv;
  • Formularele necesare de la ONRC.

Detalii despre procedura de infiintare S.A, costuri si cum va poate ajuta REINVENT CONSULTING: CLICK AICI

Capitalul social minim pentru IFN e stabilit de BNR  prin reglementari, fara a putea fi mai mic decat echivalentul in lei al sumei de 200.000 euro, respectiv de 3.000.000 euro in cazul institutiilor financiare nebancare care au inclus in obiectul de activitate acordarea de credite ipotecareBNR va putea stabili niveluri diferentiate de capital social minim in functie de tipul de activitate al IFN. Capitalul social trebuie sa fie varsat in forma baneasca, integral,  la momentul inmatricularii societatii. 
Autorizarea activitatii IFN-urilor se realizeaza de BNR, iar orice modificare realizata in cadrul acestora trebuie notificata BNR in termen de maxim 30 de zile de la data producerii ei.
 
Obtinerea avizului BNR pentru IFN-uri
Avizul BNR se acorda dupa solicitarea IFN-ului infiintat la Registrul Comertului. Actele necesare sunt urmatoarele:
  • actul constitutiv;
  • certificatul de inmatriculare (CUI-ul S.A);
  • informarea cu privire la conducatori si administratori, respectiv datele de identificare a acestora, insotite de CV si de certificatul de cazier judiciar;
  • lista participatiilor institutiei financiare nebancare si ale actionarilor semnificativi/fondatorilor/conducatorilor in alte societati comerciale;
  • studiul de fezabilitate, care va cuprinde cel puţin tipul de operatiuni prevazute a se desfasura, structura organizatorica si estimari ale situatiei financiare pe urmatorii 2 ani;
  • datele auditorului financiar;
  • normele interne care reglementeaza activitatile desfasurate.
Supravegherea BNR a IFN-urilor
 
Toate IFN-urile isi desfasoara activitatea sub supravegherea BNR. Acestea sunt obligate sa puna la dispozitia BNR orice informatie, document sau situatie solicitata de banca. De asemenea, BNR trimite controale si inspectii pentru a monitoriza buna desfasurare a activitatii IFN-urilor in Romania. In exercitarea atributiilor sale BNR desfasoara inspectii la sediul IFN prin personalul imputernicit in acest sens.
 
De asemenea, IFN-urile trebuie sa faca raportari catre BNR, cand este cazul.
 
REINVENT CONSULTING iti ofera consultanta financiara si servicii de audit pentru IFN-ul tau la preturi avantajoase.
Esti la inceput? Echipa noastra de consilieri juridici cu experienta iti ofera consultanta oricand si iti oferim suport pe toata perioada procedurii de infiintare a unui S.A care sa obtina avizarea de IFN.
 
Suna-ne pentru detalii si programari la 021.318.69.60!
 

Misiunea noastra: formarea unei comunitati de antreprenori informati, bine pregatiti, la curent cu actualizarile juridice si fiscale!

Reinvent Consulting este marca Grupului de firme REINVENT. Reinvent Consulting are 10 ani de experienta in domeniul serviciilor integrate privind infiintarea de societati comerciale, evidenta contabila, inregistrarea de mentiuni la Registrul Comertului (schimbare sediu social, modificare obiect de activitate, deschidere/ inchidere punct de lucru, cesiuni parti sociale, numire/ revocare administrator), inregistrari marci la OSIM si alte servicii conexe dedicate societatilor comerciale.

Daca nu detineti o proprietate unde sa va puteti inregistra sediul social al societatii comerciale, va punem la dispozitie serviciul de gazduire de sedii sociale.

Pentru detalii, ne puteti contacta la numarul de telefon (+4)021.318.69.60 sau pe adresele de e-mail financiar.contabil@reinventconsulting.ro / firma@reinventconsulting.ro . Unul dintre consultantii nostri va sta la dispozitie de Luni pana Vineri, intre orele 09:00-17:30.

www.reinventconsulting.ro

https://www.facebook.com/reinventconsulting/

Da share la acest articol!

Pe aceeasi tema

Related Posts

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *