Infiintari firme: clarificari privind statutul de platitor sau neplatitor de TVA

Am promis un articol in care venim cu clarificari privind aspectele referitoare la TVA.
La constituirea unei societati comerciale, puteti opta pentru a fi platitori de TVA, sau neplatitori de TVA. Mai intai, ce este TVA? TVA reprezinta taxa pe valoarea adaugata, adica un procent (fixat prin lege la 9% sau 19%, dupa caz) pe care statul il percepe pentru orice operatiune impozabila (livrare de bunuri sau prestare de servicii). Diferite state pot avea diferite niveluri fixate pentru TVA.
A fi neplatitor de TVA inseamna ca nu colectati TVA aferent veniturilor realizate si ca nu aveti dreptul sa va deduceti TVA platit, de exemplu, la achizitionarea unor marfuri. De principiu, pentru societatile prestatoare de servicii, este mai convenabil sa nu fie platitoare de TVA. Daca, insa, o societate prestatoare de servicii neplatitoare de TVA, depaseste plafonul de scutire de 35000 de Euro cifra de afaceri pe anul financiar in curs, atunci ea va trece automat laa fi platitor de TVA. In cazul in care cifra de afaceri preconizata nu depaseste acest plafon si nu aveti de gand sa faceti achizitii de valoare ridicata pentru societate, este recomandabil sa optati pentru a fi neplatitor de TVA.
A fi platitor de TVA inseamna ca deduceti TVA la cumparare (cel trecut in facturile de cheltuieli primite) si colectati TVA la vanzare. Avantajul este acela ca TVA deductibil se poate compensa cu TVA colectat. Daca urmeaza sa faceti achizitii de sume importante, puteti opta ca societatea dvs. sa fie platitoare de TVA (pentru a va si putea recupera acest TVA). In cazul societatilor care fac tranzactii cu marfuri, este recomandabil sa se opteze pentru “platitor de TVA”.
Aspectele privind TVA trebuie coroborate cu cele privind impozitarea (2,5% pe venit sau 16% pe profit). Astfel, o societate care presteaza servicii si plateste 2,5% impozit pe venit, este bine sa aleaga statutul de neplatitoare de TVA (altfel, pe langa impozitul pe venit, ar trebui sa plateasca si 19% la valoarea adaugata, ceea ce inseamna mult).
Ca de obicei, Reinvent Consulting va sta la dispozitie cu detaliile de care aveti nevoie la constituirea unei societati comerciale, iar consultanta pentru aspectele privind impozitarea si TVA sunt gratuite pentru cei ce aleg sa-si infiinteze firma prin noi! Pe site gasiti detalii despre actele necesare. Programarile le puteti face la numarul de telefon 021 318.69.60, iar preturile sunt cu cel putin 100-400 lei (RON) sub preturile practicate de concurenti.
Reinvent Consulting este marca grupului de firme REINVENT, cu peste 16 ani de experienta pe piata romaneasca. Reinvent Consulting are 8 ani de experienta in domeniul serviciilor integrate privind infiintarea de societati comerciale, evidenta contabila, inregistrarea de mentiuni la Registrul Comertului (schimbare sediu social, modificare obiect de activitate, deschidere/inchidere punct de lucru, cesiuni parti sociale, numire/revocare administrator), inregistrari marci la OSIM si alte servicii conexe dedicate societatilor comerciale.
Daca nu detii o proprietate unde sa-ti poti inregistra sediul social al societatii comerciale, iti punem la dispozitie serviciul de gazduire de sedii sociale.
Puteti comanda si online serviciile noastre pe platforma ClientOnline.ro
Multumesc pentru aceasta consultanta on-line. Am avut si eu nevoie de serviciile dumneavoastra pentru infiintarea unei firme si am fost foarte multumit. Oricum, n-am auzit decat lucruri bune si aprecieri la adresa Reinvent. Consultanta care o oferiti pe acest blog este mai mult decat binevenita pentru orice intreprinzator.
In cazul unui birou de avocatura individual ,daca cifra de afaceri depaseste 35.000 Euro in decursul unui an,trebuie sa se declare platitor de TVA?
Si daca in urmatorul an nu mai realizezi venituri peste acel prag, poti sa te declari din nou neplatitor de TVA?
Daca in cursul anului se depaseste pragul de scutire de 35.000 euro, contribuabilul este obligat sa anunte trecerea la platitor de TVA, la Administratia Finantelor Publice, printr-o declaratie 010, care se depune cel mai tarziu pana pe data de 10 ale lunii urmatoare fata de luna in care s-a inregistrat depasirea plafonului de 35.000 euro.
Inregistrarea efectiva in contabilitate a TVA se face incepand cu 1 ale lunii urmatoare fata de luna in care s-a depus declaratia 010. Totodata, daca in luna in care s-a depus declaratia, se emit facturi, atunci TVA aferent acestor venituri se calculeaza si se declara in decontul de TVA, ca TVA colectat.
Legat de a doua intrebare, nu se mai poate ca in anul urmator societatea sa fie neplatitoare de TVA.
As vrea sa imi infiintez o firma. Domeniul de activitate principal ar fi servicii web (realizare de site-uri).
Cum este mai bine: sa optez pentru firma platitoare de TVA sau neplatitoare de TVA? Cu impozit pe venit sau pe profit?
Apropo: cat costa infiintarea unei firme?
Multumesc.
Va recomandam sa optati pentru firma neplatitoare de TVA si impozit 2,5% pe venit.
Pentru infiintarea unei firme, oferta lunii septembrie este de 589 ron pentru asociat unic.
Am si eu o intrebare :
Ex : O firma platitoare de TVA a colectat TVA=1000 euro
Firma isi cumpara o masina=10000 euro + TVA=1900 euro .
1900 euro – 1000 euro = 900 euro
Firma isi poate deduce cei 1000 de euro…cei 900 de euro ii primeste de la stat sau din alta parte ? asa am auzit de la cineva si nu stiu daca este adevarat…
Firma are de recuperat de la stat cei 900 euro, pe care nu-i poate primi efectiv, deoarece echivalentul in lei al sumei respective este mai mic de 5000 ron. Rambursarea efectiva a TVA de recuperat de la stat se face doar pentru sume peste 5000 ron si in urma unui control de fond. Acesti 900 euro urmeaza sa se compenseze cu TVA colectata in viitor.
Am si eu o intrebare:
Am o firma(firma consta in comercializarea si prestare servicii(reparatii bijuterii din aur/argint) care este platitoare de TVA, iar Cifra de afaceri pe anul 2008 este de 14 000 euro..
As dori sa stiu daca este posibil, ca firma sa devina neplatitoare de TVA, si care ar fi avantajele si dezavantajele , pentru ca dezavantaje ca platitoare TVA sunt destule ..
Multumesc
Stimate Domnule Nicolae, ne-ati adresat intrebarea si pe formularul de contact si v-am raspuns si pe e-mail.
Legea nu permite trecerea unei societati comerciale de la statutul de platitoare de TVA la statutul de neplatitoare, ci doar invers.
Acest lucru nu va impiedica insa sa va mai deschideti o societate comerciala (de data aceasta) neplatitoare de TVA, daca veti considera mai avantajos.
Referitor la avantajele si dezavantajele statutului de platitor/neplatitor de TVA, va rog sa urmati link-urile:
Firma neplatitoare de TVA- http://www.reinventconsulting.ro/blog/2008/10/firma-neplatitoare-de-tva.html
Beneficii la infiintarea mai multor firme – http://www.reinventconsulting.ro/blog/2008/09/tva-si-impozit-beneficii-la-infiintarea-mai-multor-firme.html
Platitor sau neplatitor de TVA – http://www.reinventconsulting.ro/blog/2008/06/infiintare-firma-platitor-sau-neplatitor-de-tva.html
Veti gasi si alte detalii folositoare pe site-ul si pe blogul companiei, daca veti folosi functia de cautare dupa cuvinte cheie (exemplu: neplatitor de TVA).
In cazul in care veti dori sa apelati la serviciile companiei noastre, sunati la 021 3186960 pentru programare.
Am deschis de curand o firma impreuna cu fratele meu. El s-a ocupat de toata documentatia si acum mi-a zis ca suntem neplatitori de tva. Activitatea noastra consta in importarea si comercializarea in tara a unor componenente. Era mai bine sa fim platitori sau neplatitori. Daca da atunci cum putem face sa fim platitori de tva in cel mai scurt timp. Si putem incepece activitatea si pe parcurs sa devenim si platitori de tva?
Va multumesc
Va rugam sa parcurgeti articolele indicate in raspunsul de mai sus.
Strict in ce priveste comercializarea componentelor, ar putea sa fie recomandabil sa fiti platitor de TVA, lucru pe care il puteti face prin inregistrarea unei declaratii 010 la Administratia Finantelor Publice a sectorului de care apartineti. Acest demers poate fi facut si pe parcursul derularii activitatii.
Daca pretul cu care importati componentele este relativ mare fata de preturile de pe piata din Romania (ceea ce va forteaza sa puneti un adaos foarte mic si sa suportati si TVA-ul) este recomandat sa fiti platitor de TVA. Deducerea TVA va avantajeaza in cazul in care aveti cheltuieli foarte mari.
Pe de alta parte, daca pretul componentelor este mare, probabil ca veti depasi cifra de afaceri de 35.000 de euro pe an, ceea ce va va trece automat la platitori de TVA.
BUNA ZIUA
VREM SA NE FACEM O ASOCIATIE FAMILIARA PT A DESCHIDE UN MAGAZIN ALIMENTAR ACASA INTREBAREA MEA ESTE DACA PUTEM SA IMPORTAM PRODUSE ALIMENTARE DE AFARA DACA FIRMA AR FI NEPLATITOARE DE TVA MULTUMESC.
Domnule Bud, in cazul in care ati inregistra asociatia ca si neplatitoare de TVA, prevederile noului Cod Fiscal impun ca – la prima achizitie de produse/servicii de la o societate din strainatate platitoare de TVA – sa se faca automat trecerea societatii Dvs. de la neplatitoare de TVA la platitoare de TVA.
In cazul infiintarii unei firme neplatitoare de TVA, daca in primul an nu depasesc plafonul de 35000 euro, in anul urmator plafonul este tot de 35000 euro? Si la fel in fiecare an?
Multumesc,
@Mihaela Ghiorghita
Da, plafonul de 35.000 euro este pentru fiecare exercitiu financiar.
care este diferenta intre o asociatie profesionala platitoare de tva si una neplatitoare de tva? care este mai avnatajoasa in conditiile unei activitati reduse in primii ani de la infiintare? si in cazul in care asociatia este recunoscuta ca fiind de utilitate publica, care din cele doua forme este indicata? multumesc foarte mult
@ Daniela
Asociatiile profesionale sunt asimilate ONG-urilor.
Acestea desfasoara activitati fara scop patrimonial, dar pot sa desfasoare in acelasi timp si operatiuni cu scop patrimonial, care sunt taxabile din punct de vedere al TVA si al impozitului pe profit.
Plafonul de scutire de 35.000 euro pentru TVA se aplica doar societatilor comerciale si entitiatilor care desfasoara activitati cu scop lucrativ, si doar pentru veniturile realizate din activitati cu scop lucrativ.
Pentru ONG-uri, va supunem atentiei urmatorul extras din codul fiscal:
CAPITOLUL IX
Operatiuni scutite de taxa
Scutiri pentru operatiuni din interiorul tarii
Art. 141. – (1) Urmatoarele operatiuni de interes general sunt scutite de taxa (a se citi: taxa pe valoarea adaugata):
k) prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri furnizate membrilor รฎn interesul lor colectiv, in schimbul unei cotizatii fixate conform statutului, de organizatii fara scop patrimonial care au obiective de natura politica, sindicala, religioasa, patriotica, filozofica, filantropica, patronala, profesionala sau civicฤa precum si obiective de reprezentare a intereselor membrilor lor, in conditiile in care aceasta scutire nu provoaca distorsiuni de concurenta;
Pornid de la premisa ca asociatia profesionala despre care vorbiti desfasoara doar activitati fara scop patrimonial, si cu atat mai mult cu cat ar fi si de utilitate publica, nu trebuie sa fie platitoare de TVA.
Conform legii, operatiunile desfasurate sunt scutite de TVA.
Bunฤ ziua, sunt รฎn procesul de รฎnfinลฃare a unei intreprinderi individuale, am fost la registrul comerลฃului am depus toate actele ลi acum mi-a venit certificatul de รฎnregistrare, urmeazฤ sฤ mฤ duc la administraลฃia financiarฤ pentru restul… eu o sฤ vรขnd componente electronice pe internet, ลi, probabil mai rar, o sฤ ofer servicii de consultanลฃฤ รฎn domeniul IT. Componente IT sunt cumpฤrate din Romรขnia, รฎntrebarea mea este dacฤ e mai bine sฤ fiu neplฤtitor de TVA, รฎn condiลฃiile รฎn care contabilitatea o sฤ mi-o ลฃin eu. ลtiu cฤ e cam urรขt la regularizarea TVA-ului… iar cifra de afaceri รฎn primul an preconizez cฤ o sฤ fie undeva รฎntre 25-30000 euro.
@Dan Sandru
Avand in vedere activitatea pe care mentionati ca o veti desfasura si cifra de afaceri preconizata, este recomandat sa fiti neplatitor de TVA.
Buna ziua, daca firma mea este neplatitoare de tva si cumpar un produs cu 100 ron+TVA iar eu vreau sa-l vind mai departe ce pret pun 100+adaos comercial sau 119 + adaous comercial
@Monica Dumitrescu
119 plus adaos comercial.
Cu alte cuvinte, pentru dumneavoastra valoarea de achizitie include si TVA furnizor.
Daca am semnat un contract de prestari servicii valabil 6 luni,am facturat avansul fara TVA(firma neplatitoare de TVA) si intre timp pana la expirarea contractului devin platitor de TVA.Factura de la finalizarea contractului se emite cu TVA sau fara.
Daca se emite cu TVA ma puteti sfatui cum pot modifica contractul?
@Stangu Mihai
Se aplica situatia existenta la momentul finalizarii lucrarii/contractului: chiar daca prima factura a fost emisa fara tva, la final trebuie reglata situatia si emisa factura cu tva. Trebuie facut un act aditional la contrat prin care trebuie precizat faptul ca ati devenit platitor de tva incepand cu data…. si drept urmare facturile vor fi emise cu tva conform legislatiei in vigoare.
Buna ziua, daca firma mea este platitoare de TVA si cumpar un produs cu 100ron+TVA iar eu vreau sa-l vand mai departe ce pret pun: 119+Tva+adaos comercial sau 119+adaos comercial
@ Duma Danut
119 plus adaos comercial.
Buna ziua,sint firma neplatitoare de tva,am o intrebare va rog daca cumpar de la alta firma materie prima pe care ea o ia de la furnizorul ei cu tva si mi-o da mie sa o folosesc pentru a produce un bun pe care il voi vinde,ce implica acest lucru pentru firma mea si cealalta firma din punct de vedere financiar.?
@ Lungu Mariana
Aici sunt doua situatii de luat in calcul, pentru ca nu precizati statutul firmei de la care cumparati dvs materii prime:
a) in situatia in care achizitionati materie prima de la o companie platitoare de TVA, firma dumneavoastra fiind neplatitoare de TVA, va trebui sa suportati/platiti factura totala (adica tva inclusiv). Evident la vanzare pentru a obtine un profit se recomanda includerea in pretul de vanzare si al TVA-ului din factura furnizorului (dar atentie factura dvs nu va avea inscrisa valoare la TVA, ci doar veti adauga, daca doriti, la valoare si valoarea tva-ului furnizorului)
b) in situatia in care achizitionati materie prima de la o companie neplatitoare de TVA => aceasta va suporta/plati furnizorului ei valoarea totala a facturii (TVA inclusiv), iar ulterior va decide cum o va refactura catre firma dumneavoastra (va include sau nu in valoarea de vanzare a marfii valoarea TVA-ului de pe factura furnizorului)
Felicitari pentru acest site!
@ Alexandru
Multumim mult, Alexandru! Te invitam sa tii aproape, pentru ca urmeaza sa fie introduse multe imbunatatiri in scurt timp.
Buna ziua,
Va rog sa ma lamuriti cu un aspect. De exemplu la o prestare de servicii in valoare de 10000 Lei realizata de o societate comerciala neplatitoare de T.V.A. la un beneficiar platitor de T.V.A. (beneficiarul fiind societate comerciala sau institutie publica) exista vreun inconvenient pentru beneficiar faptul ca societatea prestatoare este neplatitoare de T.V.A.? Va multumesc anticipat.
Cu respect,
Alexandru Popescu
@ Alexandru Popescu
Singurul inconvenient ar putea fi urmatorul: daca firma prestatoare ar fi platitoare de TVA si suma de pe factura ar fi compusa din valoare fara TVA (10.000) + tva (1900) -> acel TVA (1900) ar putea fi dedus de catre firma beneficiara a serviciului. In cazul in care suma de pe factura prestatorului neplatitor de TVA (10.000) este aceeasi cu suma fara TVA (avand in vedere ca nu este platitoare de TVA nu percepe TVA pe factura emisa) de pe factura unui prestator platitor de TVA situatia este in avantajul prestatorului neplatitor de TVA pentru ca nu necesita un cash suplimentar generat de TVA (1900) in sarcina beneficiarului.
Buna ziua,
Intentionez sa-mi deschid o Intreprindere individuala pe productie imbracaminte si am cateva intrebari:
1-sa fie platitoare sau nu de tva(care este cea mai avantajoasa solutie)
2-numele societatii am inteles ca va fi de fapt numele meu(ceea ce nu ma deranjeaza f tare ) dar pe eticheta si emblema produsului vreau sa trec altceva,alta denumire.Cum se procedeaza pt a fi in legalitate?Stiu ca pt a inregistra o marca trebuie sa ma adresez la OSIM dar dureaza 9 luni si e scump(aproape 450 euro).Si chiar daca as face-o la OSIM eu ce fac timp de 9 luni pana imi accepta OSIM-ul???
3-cum e mai avantajos ,sa platesc impozit pe venit sau pe profit??
Faptul ca esti platitor de tva nu te-ar afecta cu absolut nimic ,din contra te poate ajuta cand achizitionezi de exemplu un autoturism .Tinand insa cont ca noi ne derulam afacerile intr-o tara unde organul de control este adeseori presat chiar de seful lui sa te fure ,faptul ca esti platitor de tva nu o sa-ti aduca decat controale care de obicei ( 90% )se soldeaza cu sanctionare .Daca sunteti firme mici si nu aveti pe sotia ,unchiul ,matusa care sa lucreze la fisc , nu o sa recuperati niciodata in viata voastra tva de la statul roman .Ba chiar o sa ajungeti chiar voi sa nu mai solicitati returnarea tva-ului .
Buna ziua! Doresc sa deschid un srl de comert cu calculatoare, componenete, periferice, software, etc, unde sa pot executa si prestari servicii specifice it (reparatii pc, prelucrare grafica, design web, etc). Clientela este formata si din cateva asociatii de locatari, institutii publice, diferite societati (turism, salubritate, etc) fireste srl-uri, deci unii care vor deducere tva, altii nu. Ce sfatt imi recomandati: platitor sau nu de tva? Ma incadrez cu siguranta pana in 35.000 euro/an. Multumesc!
Presupunem ca :
Sunt platitor de TVA si am un magazin alimentar .Aprovizionez magazinul de la un furnizor caruia ii platesc marfa (inclusiv TVA) .
Vand marfa mai departe cu un adaos comercial bineinteles + TVA numai la persoane fizice .Deci mi-am recuperat TVA-ul platit furnizorului .
In acest caz ,daca nu am avut nicio recuperare de TVA de la stat si nici nu fac vreodata o cerere in acest sens ,o sa am ceva de plata sau de recuperat de la stat ( ma refer strict la TVA ) ?
@ Mihai
Sfatul nostru este sa optati pentru neplatitor de tva, urmand ca la momentul depasirii plafonului (in cazul in care se va intampla) sa deveniti platitor de tva.
Atentie! Contravaloarea pentru 1 Euro nu este cea la zi ci aceea de la data aderarii la UE (01.01.2007).
@ Marius
Aici sunt doua posibilitati:
1) Achizitionati marfa de la furnizor (care va emite factura cu tva). Dumneavoastra vindeti marfa catre clienti (persoane fizice) pentru care emiteti bon fiscal (care se emite tot cu tva, tva care se adauga peste valoarea de achizitie a marfii si adaosul comercial practicat de dumneavoastra). Se compara tva-ul total rezultat din achizitia de marfuri si din alte facturi pentru servicii primite de la firme de utilitati (apa, electricitate, gunoi, chirii, service auto, rechizite, etc) cu tva-ul rezultat din vanzari. Daca tva-ul rezultat din vanzari depaseste ca valoare tva-ul din achizitii si facturi primite pentru servicii, atunci veti avea tva de plata.
2) Daca tva-ul rezultat din vanzari este mai mic decat tva-ul din achizitii si facturi primite pentru servicii atunci veti avea tva de recuperat.
Perioada de timp pentru care se compara TVA-ul poate fi trimestrul sau luna. (Daca ati avut achizitii/livrari intracomunitare pana in prezent, cu siguranta perioada pentru care se face compararea TVA-ului este luna, daca ati depasit cifra de afaceri de 100.000 euro = perioada este tot luna; daca nu ati intrunit nici una din conditiile mentionate mai devreme, atunci perioada de comparare este trimestrul = perioada pentru care se intocmesc declaratiile si se plateste TVA, atunci cand rezulta TVA de plata).
In principiu ar fi bine sa aveti un contabil care sa se ocupe de declaratiile pentru firma. Daca veti considera oportun, va propunem sa discutam despre o eventuala colaborare pentru evidenta contabila.
Buna ziua!
Intentionez sa desfasor 2 activitati:
1. Oferirea de servicii educative (gen meditatii)
2. Amplasarea unor automate bauturi reci si sandwich
Nelamuririle mele constau in urmatoarele: Ce este mai avantajos, sa-mi fac PFA pt. prima activitate si SRL pt a doua sau societate pt. ambele? In cazul celei de-a doua varianta care ar fi mai avantajos: platitor sau neplatitor de TVA si cu ce fel de impozit (venit sau profit)?
@ Adrian Lungu
Recomandam pentru ambele activitati constituirea unui SRL (In cazul PFA = pentru a desfasura activitati de servicii educative de genul meditatiilor sunt necesare studii in domeniu; similar pentru cazul activitatilor comerciale). Daca veti infiinta si un PFA si un SRL vor trebui depuse declaratii atat pentru SRL cat si pentru PFA. Prin infiintarea doar a unui SRL pentru ambele activitati veti depune un singur set de declaratii pentru tot. De asemenea – referitor la platitor/neplatitor TVA – recomandam neplatitor de TVA initial, urmand ca la momentul depasirii plafonului sau daca se va efectua o operatiune intracomunitara sa se treaca la statutul de platitor de TVA.
Tipul de impozit recomandat: la momentul acesta impozitul pe venit (micro) este la nivel de 16% similar cu impozitul pe profit. Suplimentar, in cazul mocrointreprinderilor (unde se aplica impozitul pe venit) exista obligativitatea de a avea intre 1 – 9 angajati. Pentru SRL nu exista obligativitatea existentei angajatilor.
Deci, deocamdata se recomanda impozitul pe profit. Nu stim insa ce se va intampla dupa 01.01.2011 din punct de vedere al legislatiei, daca se vor schimba prevederile referitoare la cota de impunere (daca la microintreprinderi se va pastra 16% sau se va reveni la impozitul pe venit de 3%) si, respectiv, care sunt domeniile de activitate carora li se va aplica impozitul forfetar.
Multumesc de raspuns si de promptitudinea acestuia.
As mai avea insa inca o intrebare> Daca eu, ca SC neplatitoare de TVA prestez un serviciu unei alte firme in urma caruia emit o factura, suma pe care o doresc va avea inclusa in ea si TVA? Ex: Am sapat o groapa si vreau sa primesc pt. munca mea 1.000 lei. Factura va trebuie sa fie formata din 806,45 + 193,55 (TVA) si eu voi incasa doar 806,45?
Daca societatea partenera este platitpare de TVA este afectata in vreun fel avand in vedere ca eu nu platesc TVA?
@ Adrian Lungu
Daca dumneavoastra, societate neplatitoare de TVA, prestati un serviciu unei alte firme, indiferent daca firma beneficiara este sau nu platitoare de TVA, factura emisa de dumneavoastra va contine in ambele cazuri aceeasi suma: ex. 1000 lei. Dumneavoastra nu puteti emite factura cu TVA daca nu sunteti inregistrata ca platitoare de TVA.
Singurul inconvenient al firmei beneficiare consta in urmatoarele: firma beneficiara nu isi va putea deduce un TVA de pe factura dumneavoastra, factura neputand sa fie emisa cu TVA. Deci nu va avea un TVA deductibil pentru el de pe factura dumneavoastra (suma de TVA dedusa putand fi scazuta din TVA-ul colectat de el). Daca va dori neaparat sa-si deduca TVA de pe factura va trebui sa contracteze serviciul pt care a apelat la dumneavoastra de la o alta societate care este platitoare de TVA.
Buna ziua
am o firma de constructii ne platitoare tva am contractat o lucrare constructie la care clientul mi-a dat bani necesari pentru achizitionarea materialelor bine inteles ca am emis factura fara tva dar eu am achizitionat materialele necesare cu tva mentionez ca nu am trecut de plafonul 35000 euro.
imi pot recupera tva de la stat ?
@ Mihai Gelu
Pentru aceasta intrebare raspunsul este ca TVA nu se poate recupera decat de catre persoanele impozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA. Societatea in cauza, fiind inca neplatitoare de TVA, nu are drept de deducere, si implicit nici de recuperare a TVA.
Buna ziua,
Intentionez sa deschid un SRL pentru prestari de servicii. Ce sfat ati putea sa imi recomandati, Platitor / Neplatitor de TVA? Intentionez sa prestez servicii si anunumitor firme care nu sunt din zona EU.
Va Multumesc,
Daca imi deschid un SRL cu inca un asociat in domeniul prestarilor de servicii calculatoare si comert cu calculatoare si componente, pot functiona fara sa fim angajati la firma si fara sa angajam alte persoane?. Vanzarea si reparatiile le vom face noi, asociatii. In cazul acesta mai platim CAS, Somaj, pensii? Am inteles ca e mai profitabil sa nu fim platitori de tva, deoarece cifra de afaceri e mica, noi functionand intr-o comuna cu 5 mii de locuitori.
@LucianP
Daca majoritatea tranzactiilor dumneavoastra se vor derula cu parteneri de pe teritoriul Romaniei, va recomandam sa va declarati platitor de TVA si in acest fel veti putea sa va deduceti si dumneavoastra TVA-ul aferent achizitiilor efectuate, dar si partenerii dumneavoastra isi vor putea deduce TVA-ul de pe facturile emise de dumneavoastra.
Mai mult decat atat, daca partenerii de afaceri vor fi din zona EU, fiind platitor de TVA nu veti plati TVA pentru facturile de achizitii intracomunitare.
Pentru mai multe detalii avem nevoie de informatii suplimentare referitoare la natura serviciilor prestate. Ne puteti contacta la unul din numerele de telefon 021-318.69.60, 031-1000.701., pentru a programa o intalnire.
@ Marian
Din pacate aveti dreptate: este o problema, contractul de leasing fiind inca pe AF la momentul radierii! Inainte de radierea AF-ului trebuia facuta cesionarea contractului de leasing catre persoana fizica, astfel incat la radierea/inchiderea AF-ului sa nu aveti active pe AF. In situatia existenta, dumneavoastra, desi este radiata AF, figurati cu un activ. La radierea AF trebuia sa inchideti si conturile bancare aferente deoarece AF nu mai exista! Nu stiu cum ati platit in continuare acel leasing! Pentru ca figurati la radierea AF cu acel activ in patrimoniu genera la radiere intr-adevar completarea unei liste/fise de lichidare cu mentionarea modului in care activele firmei se instraineaza catre persoana fizica. Ar fi trebuit sa mentionati daca AF era platitor de tva sau nu, pentru ca in functie de acest lucru trebuia sau nu sa platiti tva pe care initial ati dedus-o prin facturile de leasing.
va salut !
In urma cu 4 ani am angajat un avocat sa infiinteze o frima neplatioare de tva. De scurt timp, contabila a descoperit ca figuram ca platitori de tva inca de la infiintare. Am verificat la registrul comertului si intr-adevar avocatul a bifat casuta de platitor tva, din eroare umana. Toate facturile taiate sunt fara tva si firma s a comportat corect in raport cu statul ca neplatitoare de tva. Ce este de facut in acest caz si care sunt consecintele legale?
Va multumesc anticipat
Buna ziua!
Am infiintat o firma cu obiect activitate producere de energie electrica. Cine s-a ocupat de infiintare a trecut-o ca neplatitor de TVA si cu contributii salariale, desi eu nu angajez deocamdata. Ce trebuie sa fac ca sa o trec ca platitoare de TVA (firma s-a infiintat in 18.05.2011), deoarece vreau sa achizitionez niste terenuri? Se poate si asa , fara sa aiba legatura cu cei 35000 euro plafon?
Multumesc!
Buna seara!
As vrea sa imi deschid o croitorie mica doar cu cateva masini de cusut iar plafonul nu cred ca o sa depaseasca 35000 euro,cum credeti ca ar fi mai bine ca ar fi mai bine sa o trec platitor sau ne platitor de TVA?Iar daca sunt stundent pot scapa de anumite taxe si impozite?
Va multumesc!
@ Popescu Catalina
Referitor la scoaterea contributiilor salariale din vectorul societatii – aceasta se poate face prin depunerea declaratiei 010 in care se mentioneaza acest aspect.
Firma poate deveni platitoare de TVA la depasirea cifrei de afaceri de 35.000 EURO calculati la cursul valutar BNR de la data aderarii la U.E (01.01.2007) prin completarea aceleiasi declaratii 010. Daca doriti sa faceti aceasta schimbare de vector inainte de depasirea plafonului de 35.000 EURO completati in aceeasi Declaratie 010 referitoare la scoaterea din evidenta a salariatilor si a mentiunii de platitor de TVA.
Va recomandam ca, daca pana la finele lunii iunie stiti ca nu veti efectua achizitii/tranzactii comerciale care sa implice sume mari de TVA, sa faceti aceasta schimbare de vector in ceea ce priveste TVA-ul, incepand cu 01.07.2011, pentru a depune declaratia de TVA abia la finele trimestrului III 2011.
Buna ziua,
Sunt pe punctul de a deschide un mic magazin cu imbracaminte din import (direct). Ce tip de srl imi recomandati? Platitor sau neplatitor de TVA?
Multumesc!
Sau e mai bine sa fie microintreprindere?
@ Claudiu
Referitor la modul de inregistrare initiala al firmei – in momentul de fata toate firmele se infiinteaza initial numai ca neplatitor de TVA urmand ca ulterior daca se doreste incadrarea ca platitor de TVA sa se depuna un dosar cu solicitarea in acest sens.
Daca nu preconizati o cifra de afaceri peste 35.000 euro (calculati la cursul de la 01.01.2007 = aprox.119.000 lei) si nici nu preconizati sa derulati operatiuni intracomunitare (cu firme din U.E), nu recomandam inregistrarea ca si platitor de TVA decat la intrunirea conditiilor enuntate.
Referitor la conditiile generate de statutul de student si la facilitatile acordate pentru studentii asociati in cadrul societatilor comerciale, va rugam sa consultati pagina http://www.reinventconsulting.ro/acte-necesare-studenti.html
Buna ziua.
Va rog sa-mi spuneti daca o societate, neplatitoare de TVA, infiintata in decembrie 2010, a facturat si incasat un avans de 18.000 lei in luna decembrie 2010, pentru prestari de servicii ce urmau sa se execute in ianuarie 2011, devine platitoare de TVA incepand cu 01.01.2011?
Conform legii, o societate devine platitoare de TVA in urmatoarele conditii:
1) daca depaseste cifra de afaceri de 35.000 euro calculata la cursul de schimb BNR de la data de 01.01.2007 (adica aprox.119.000 lei);
2) daca desfasoara tranzactii intracomunitare (cu societati din tari membre U.E).
Altfel poate deveni platitoare de TVA la cererea contribuabilului cu respectarea pasilor impusi de legislatia in vigoare la momentul respectiv.
Buna ziua
A si dori sa mi infiintez o firma pentru a distribui un singur produs.
Va rog sa ma indrumati , ce fel de firma -platitoare de tva , sau neplatitoare de tva sa mi infiintez , avand in vedere ca produsul este la un pret de 30 ron ,deci cifra de afaceri nu va depasi 30-40000 euro pe an.
La aceasta firma nu necesita sa angajam personal , avand in vedere ca cifra de afaceri este mica , am dori sa lucram doar eu si sotul meu.
Va multumesc
@ Dachmann Ana Maria
Buna ziua! Va rugam sa sunati la 021-318.69.60 pentru a fixa o programare. In cadrul intalnirii, consultantul nostru va va raspunde la intrebari si va va da clarificarile necesare.
O firma neplatitoare de TVA a semnat un contract a carui valoare este de 100 lei + TVA. Factura pe care o va emite firma va fi de 124 lei (fara sa evidentieze tva-ul separat) sau de 100 lei?
Multumesc!
@ Laura
Firma fiind neplatitoare de TVA si avand in vedere precizarea din contract, factura se va emite pe valoare de 100 lei. Se va tine cont de TVA doar daca firma va deveni platitoare de TVA.
Daca insa va intelegeti cu partenerul de contract ca suma finala, tinand cont ca nu sunteti platitor de tva, sa fie de 124 lei, atunci si numai atunci veti emite factura de 124 lei.
Am facut o I.I.prestari servicii (montaje tamplarie PVC)dar nu am dori sa optam pt. a fi platitori de TVA deoarece nu avem cheltuieli asa de mari din care sa deducem TVA-ul.Dar firmele cu care colaboram nu sunt foarte incantate.Ce ne sfatuiti sa facem?Multumesc anticipat.
@ Berar Flavius
De obicei firmele platitoare de TVA doresc sa-si deduca TVA-ul de pe facturile de achizitii. Daca considerati ca ponderea firmelor colaboratoare care au astfel de dorinte nu este semnificativa atunci puteti sa ramaneti neplatitori de TVA. Daca doriti sa colaborati cu astfel de firme si dansii nu accepta altfel, atunci ar fi bine sa va declarati platitori de TVA. Trebuie sa luati in calcul acest aspect la momentul luarii deciziei.
S-a infiintat o firma in data de 26.04.2011. S-a depus declaratia 010 la fisc pentru inregistrare firmei ca platitoare de tva si impozit pe venit si perioada declarare tva trimestrial. Intre timp, in luna mai s-au emis facturi cu tva catre clienti. Cand am ridicat certificatul in scopuri de tva de la anaf mi s-a spus ca pot emite facturi cu tva abia la o luna de la data eliberarii certificatului(certificatul s-a eliberat in 03.06.2011. Ce se intampla daca am emis deja facturi cu tva in luna mai? Exista vreo sanctiune in cazul unui control desi se plateste acest tva la stat?
@ Alina Danila
Facturi cu TVA se pot emite, conform legii, de la momentul primirii certificatului de platitor de TVA. Prin urmare facturile emise inainte de aceasta data nu sunt corect intocmite. In cazul intocmire incorecte a documentelor se aplica amenzi, cuantumul amenzilor le gasiti in codul fiscal.
Buna ziua!
Nu stiu daca am inteles foarte bine din articolele de mai sus, drept urmare va cer ajutorul. Am in plan infiintarea unei societati comerciale care o sa aiba ca domeniu de activitate proiectarea de arhitectura. Cifra de afaceri va fi, intr-adevar, destul de mica. Banii castigati din urma serviciilor de proiectare oferite, am de gand sa ii reinvestesc in cele necesare eficientizarii lucrului. Ex: plotter (prin contract leasing), autovehicul (prin contract leasing), PC-uri cu o performanta peste medie. In concluzie, sumele reinvestite vor fi destul de mari in raport cu incasarile (cca. 80%)
In aceste conditii, ce varianta imi sugerati sa aleg? Platitor sau neplatitor de TVA?
@Stefan Durst
In ce priveste TVA, in aceasta situatie va recomand sa va inregistrati platitor de TVA. Atentie incepand cu luna mai 2011 nu se mai fac inregistrarile ca si platitori de TVA de la momentul infiintarii (la Registrul Comertului) ci, daca doriti inregistrarea ca platitor de TVA aceasta se face ulterior infiintarii prin depunerea unui dosar la ANAF prin care solicitati acest lucru – perioada de raspuns pentru primirea deciziei dureaza pana la 15 zile lucratoare de la depunerea dosarului complet la ANAF.
Buna ziua,
vreau sa imi infiintez o I.I., neplatitoare de T.V.A.
daca se poate sa ma ajute cineva cu toi pasii pe care trebuie sa ii urmez .Sincer m-au c-am ametit atatea variante de raspunsuri.Am inteles ca daca nu esti platitor de TVA, atunci facturile se emit in acel format special , dar eu cind iau marfa de la producatori , cum procedez ei fiind platitori de TVA:(.Cum se procedeaza…??? Va multumesc
buna ziua
as dorii sa infiintez o firma ,impreuna cu fratele meu ,mai precis o micro ferma de cresterea bovinelor de carna din rasa Angus . costurile de acizitie a animalelor este destul de ridicat plus ca noi la ora actuala ne aflam in Anglia ,de unde intentionan sa importam utilaje agricole pentru uz propriu . am dorii sa stim pentru care varianta sa optam avand in vedere ca nu vrem sa vindem nimic in primii ani ,doar ca suntem preocupti de platile mari de tva pe care le avem de facut . va multumesc anticipat
@ Veres Bogdan
In Romania in acest moment toate firmele, fara exceptie, se infiinteaza ca “neplatitoare de TVA”, urmand ca ulterior fiecare firma care doreste sa devina platitoare de TVA sa depuna la administratia fiscala de care apartine firma din punct de vedere al sediului social un dosar prin care sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA – proces care dureaza, conform legii, o perioada de minim 15 zile lucratoare pana la primirea deciziei de instiintare (cu mentiunea: se accepta inregistrarea ca platitor de TVA sau cu mentiunea respins: nu se accepta inregistrarea ca platitor de TVA).
Daca doriti sa deveniti platitori de TVA – puteti sa deveniti automat prin lege la depasirea cifrei de afaceri de 35.000 euro (aproximativ 119.000 lei).
Referitor la situatia dumneavoastra: daca importati utilaje agricole si nu sunteti platitori de TVA va trebui sa suportati TVA-ul de pe factura furnizorului.
Daca veti fi platitori de TVA si inregistrati in Registrul Operatorilor Intracomunitari – veti comunica codul dumneavoastra de TVA catre furnizorul din Anglia si veti primi factura fara TVA.
@ Aly
Buna ziua!
Pentru informatii privind documentele necesare la infiintarea unei intreprinderi individuale, puteti sa consultati si pagina noastra http://www.reinventconsulting.ro/acte-necesare-infiintare-intreprindere-individuala-ii.html si, eventual, paginile de la linkurile mentionate acolo. Programarea unei intalniri cu unul dintre consultantii nostri se face telefonic, la numarul 021-318.69.60, sau la 0733.054.286. Va asteptam si ne bucuram ca ati ales compania Reinvent Consulting.
Costul total pentru infiintare I.I. este de 490 ron, in aceasta suma se includ taxele precum si onorariul, in plus dumneavostra trebuie sa platiti un specimen de semnatura precum si o procura notariala de reprezentare – pentru persoana care urmeaza sa va depuna dosarul, ambele trebuie sa le dati la notar.
Actele necesare pentru infiintare sunt: dploma de studii, in domeniul in care va deschideti Intreprinderea individuala, dovada de proprietate de la sediul social al intreprinderii, in copie legalizata la notar, certificat de rol fiscal, eliberat de la Administratia financiara de sector, persoane fizice, copie CI al reprezentantului precum si copie CI al proprietarului imobilului unde va deschideti sediul social, in cazul in care nu sunteti dumneavostra proprietar.
Referitor la formatul facturilor: Daca I.I. nu este platitoare de TVA va folosi un format de factura pentru firmele neplatitoare de TVA. Formatul in care se emite factura nu are legatura cu desfasurarea activitatii in ce priveste achizitia de marfuri de la producatori. Daca nu sunteti platitor de TVA dumneavoastra veti suporta (veti plati factura primita) integral si veti trece pe cheltuieli intreaga suma (TVA inclusiv): NU VETI DEDUCE TVA aferenta facturilor de achizitie cu TVA. In acelasi timp nici NU VETI COLECTA TVA la emiterea facturilor.
Buna ziua,
Detin o firma neplatitoare de TVA. Am un contract cu o firma, care este platitoare de TVA, pentru intermedierea de vanzare de bilete. Conform contractului firma noastra trebuie sa incaseze un procent din vanzarea de bilete. La 3 luni cand firma respectiva face raportul pentru plata comisionului catre noi suma finala include TVA, pentru ca biletele pe care le intemediem inlcud TVA.
Noi pe ce suma trebuie sa-i facem factura? Pe suma finala care include TVA sau pe suma totala fara TVA? Ma gandesc ca daca facem pe suma cu TVA, firma cu care colaboram pierde TVA-ul pentru ca vanzarile pe de bilete pe care le-a facut a fost cu TVA.
Va multumesc.
@Marian
Firma dumneavoastra fiind neplatitoare de TVA veti emite factura pentru toata suma incasata.
Dumneavoastra nu puteti emite factura cu TVA – prin urmare firma cu care aveti contract nu are cum sa recupereze TVA din factura emisa de dumneavoastra.
Firma client de la care incasati comisionul, fiind platitoare de TVA isi va recupera TVA din facturile primite cu TVA (primite de la alte firme platitoare de TVA) si va colecta TVA din facturile emise catre clienti (fiind platitoare de TVA firma cu care aveti contractul – va emite facturi cu TVA).
Buna ziua,
am o firma nou infiintata, urmeaza sa depun declaratia 010 pentru a deveni platitor de TVA. Pot sa emit facturi fara TVA pana imi ies actele ca pot sa facturez cu tva?Ma incurca cu ceva in contabilitate?
Si mai am o intebare : ce societate are mai multe avantaje cea care plateste TVA sau cea neplatitoare de TVA(tinand cont ca nu se depaseste plafonul).
Multumesc
@ Madalina
Conform legii firmele neplatitoare de TVA au voie sa emita doar facturi fara TVA. Pe instiintarea de platitor de TVA aveti mentionata si data de cand sunteti platitor de TVA. In contabilitate inregistrarile trebuie sa fie conforme cu rolul fiscal al firmei, astfel: pana la primirea deciziei veti face inregistrarile in contabilitate aferente unei firme neplatitoare de TVA, urmand ca ulterior primirii deciziei sa efectuati inregistrarile contabile aferente firmei platitoare de TVA. Atentie la intocmirea primului decont de TVA.
Daca firma nu depaseste plafonul si nici nu efectueaza tranzactii intracomunitare pentru a lua o decizie referitoare la inregistrarea/nu ca platitor de TVA recomand sa se ia in calcul urmatoarele:
1. = sumele inscrise pe facturile de achizitii – daca acestea sunt mari (in special in ce priveste TVA-ul) este de preferat sa va puteti deduce TVA-ul aferent si nu sa-l suportati integral – deci ar fi bine sa va inregistrati platitor de TVA;
2. = daca sumele inscrise pe facturile de achizitii sunt mici (in special in ce priveste TVA-ul) poate ca nu reprezinta o conditie suficienta pentru a va inregistra platitor de TVA;
3. = partenerii de afaceri – de obicei prefera sa lucreze cu parteneri de afaceri platitori de TVA in acelasi scop: sa-si poata deduce TVA-ul de pe factura emisa de firma dumneavoastra;
4. = daca partenerii de afaceri nu au nici o obiectie in sensul punctului 3. atunci puteti sa ramaneti neplatitori de TVA.
buna ziua. ma intereseaza sa imi infiintez o societate comerciala – SRL, 2 asociati.
1)pe SRL trebuie sa am minim o persoana angajata, sau unul din asociati poate fi administrator unic fara a fi nevoie sa se angajeze?
2)firma va detine un site pe care vor fi promovate anumite produse. daca plata la achizitionarea produselor se face direct p site, prin plata cu cardul, mai pot opta sa fiu neplatitor de TVA? daca insa plata se face doar prin trasnfer bancar, neexistand optiunea de plata cu cardul direct pe site, ma pot incadra ca si neplatitor de TVA?
multumesc
@ Andrei
La o societate comerciala SRL cu 2 angajati:
1) pe SRL nu este obligatoriu sa aiba 1 persoana minim angajata, iar unul dintre asociati poate fi administrator unic fara sa fie angajat al societatii;
2) firma se va incadra inca de la inceput ca fiind neplatitoare de TVA. Abia dupa depasirea pragului de 35.000 de Euro – cifra de afaceri pe anul financiar in curs, firma va trebui sa fie inregistrata
ca platitoare de TVA ( acest lucru se realizeaza prin depunerea unui dosar care sa contina dovada depasirii plafonului).
buna ziua,intentionez sa imi deschid si eu o crama,si nu stiu daca sa fie platitoare de tva sau nu,imi pute ti oferi un raspuns.multumesc
@ Simona
Firma se va incadra inca de la inceput ca fiind neplatitoare de TVA. Abia dupa depasirea pragului de 35.000 de Euro – cifra de afaceri pe anul financiar in curs, firma va trebui sa fie inregistrata ca platitoare de TVA ( acest lucru se realizeaza prin depunerea unui dosar care sa contina dovada depasirii plafonului).
In cazul in care firma doreste sa fie platitoare de TVA imediat dupa infiintare, ordinul 1.984 din 11 mai 2011 conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA in functie de anumite criterii eliminatorii si de o grila de evaluare in baza careia se acorda un punctaj. Procedura dureaza 15 zile, iar criteriile eliminatorii sunt urmatoarele:
– Desfasurarea la sediul social si/sau la sediile secundare, dupa caz, de activitati economice autorizate;
– Fapte sau infractiuni inscrise in cazierul fiscal;
– Verificarea faptica a existentei spatiului destinat sediului social/domiciliului fiscal si, dupa caz, sediilor secundare declarate, care sa corespunda obiectului de activitate pe care persoana impozabila intentioneaza sa o desfasoare/ o desfasoara;
– Punctajul obtinut la grila de evaluare (sunt necesare minimum 45 de puncte pentru admiterea solicitarii).
Intrucat am colaborat cu dvs si stiu cat de seriosi sunteti imi permit in a va adresa o intrebare : ce presupune vanzarea unui automobil cu valoare ridicata intre 2 societati comerciale , ma intereseaza urmatorul fapt , cum se face deducerea de TVA pe valoarea automobilului , sau care este demersul , eu fiind un novice in astfel de subiecte . O zi buna .
@Cyprian_Ionutz
Buna ziua! Multumim pentru aprecieri!
Vanzarea unui automobil intre doua societati comerciale presupune emiterea de catre vanzator a unei facturi cu datele de identificare ale automobilului.
Deoarece nu precizati statutul societatilor, presupunem ca ambele societati sunt platitoare de TVA.
Valoarea TVA este colectata in situatia societatii vanzatoare si este TVA deductibila pentru societatea cumparatoare. Daca una dintre societati este neplatitoare de TVA, situatia se prezinta astfel: daca societatea vanzatoare este platitoare de TVA, prin emiterea facturii se va colecta TVA-ul si se va vira la bugetul statului. Daca societatea vanzatoare nu este platitoare de TVA, emiterea facturii nu presupune colectarea TVA pentru aceasta, si nici deducere TVA pentru societatea cumparatoare.
Buna ziua , Indraznesc pt a va adresa o intrebare de specialitate . Zilele trecute ma gandeam la un business in domeniul colectarii deseurilor reciclabile ( sticla , plactic- pet , aluminiu doze ) Care ar fi ideea , am gasit deja cei care ne vor furniza deseurile in special mari consumatori de produse de genu’ in urma carora rezulta aceste deseuri . Deci noi suntem doar niste intermediari , le ridicam apoi se vor duce la un colector final . Acum ma gandesc sub ce forma juridica sa functionam in asa fel sa nu avem nevoie de autorizatii de mediu sau ceva de genu . Am gasit un cod caen ce ni s-ar potrivi : 3832 Recuperarea materialelor reciclabile sortate // Dvs ce parere aveti !? Cu stima
@ Scolareanu C.
Buna ziua!
V-am trimis un e-mail in care v-am pus in legatura cu una dintre colegele de la Compartimentul specializat pe relatia cu Registrul Comertului. Colega va va da toate informatiile necesare si veti putea demara procedura.
@Scolareanu C
Se pare ca adresa pe care ne-ati furnizat-o nu este valida! Va rugam sa ne furnizati detalii despre cum va putem contacta.
Cand veti raspunde la comentariu, este de ajuns doar sa introduceti in campul in care vi se cere adresa de e-mail, una care este valida si verificata.
adresa data dvs era.com …. asta este cea valida MULTUMESC !!!
Buna ziua.
Stiu ca s-a mai discutat despre acest aspect,insa vreau sa ma asigur ca am inteles corect. Colaborez de putin timp cu o firma neplatitoare de TVA – comercializam diverse produse promotionale.
Problema s-a ridicat ieri, la intocmirea facturii catre client. Concret: eu am achizionat marfa de 0.7 + TVA, iar vanzarea s-a facut la 0,8 + TVA ( asa a fost intelegerea cu clientul,eu afland abia ieri ca firma e neplatitoare de TVA). Pe factura va trebui sa apara 0,8 sau 0,99 ( 0,88 x 1,24)? Din posturile anterioare am inteles ca pretul de vanzare in cazul de fata ar fi format din: pret achizitie + adaos+ TVA ,doar ca pe factura trec suma totala ( cu TVA inclusa).
Cu respect.
@ Anca Me
Daca firma dumneavoastra este platitoare de TVA si firma catre care dumneavoastra ati emis factura este neplatitoare de TVA atunci dumneavoastra emiteti factura catre clientul respectiv astfel:
= (pret achizitie + adaos)+ TVA = pe factura emisa dvs. treceti: valoare fara tva + tva, astfel incat cele doua pozitii sa apara inscrise pe factura separat.
ex: pe factura vor apare distinct: 0.8 (pretul de vanzare fara tva) + tva 24% = 0.99 (valoare finala factura) ,
unde:
=> pretul de vanzare fara tva = pret de achizitie + adaos
Faptul ca firma client (catre care dumneavoastra emiteti factura) este neplatitoare de tva nu influenteaza sub nici o forma modul in care dumneavoastra emiteti factura. Diferenta apare la modul de inregistrare in contabilitatea clientului al facturii primite de la dumneavoastra. (Clientul va inregistra factura la valoarea totala, fara a evidentia tva-ul din factura primita, el nefiind platitor de tva).
Buna ziua,
In primul rand felicitari pentru site si raspunsurile oferite.
In curand doresc sa-mi infiintez o firma si as vrea o parere si din partea dvs.
De principiu cumpar niste piese din Serbia (nu este in UE, factura nu contine TVA – si o platesc in totalitate), iar adaosul meu este destul de mare. (Ex. cumpar piesa X cu 100 euro si eu o vand cu 350 euro, insa in actele vamale -factura- trec valoarea piesei de 12 euro ca sa platesc taxele vamale mai mici).
Ideea este ca as dori sa-mi achizitionez pe firma o masina din Germania (aprox. 25000 euro cu tot cu TVA) si mi-ar conveni sa o iau de acolo la 21008 euro. Mai trebuie sa fac niste cursuri in Italia care ma costa vreo 4000euro (TVA inclus).
Cum ar fi mai indicat platitor sau neplatitor de TVA?
PS: Intrucat diminuez mult valoarea produselor cumparate pe facturile de intrare, nu depasesc 35.000 euro/an.
Va multumesc anticipat !
Buna ziua.
Am o intrebare.
Daca sunt neplatitor de tva si vreau sa vand marfa unui platitor de tva cum va plati acesta TVA-ul: pret produs +tva + adaos sau pret produs +adaos +tva ?
@ George
In cazul vanzarii de marfa de la o societate neplatitoare de TVA catre o societate platitoare de TVA, valoarea la care va plati TVA este compusa din pretul de cumparare plus adaosul comercial. TVA-ul se calculeaza la valoarea totala.
Buna ziua,
Ca firma nou infiintata, dorim sa importam produse din Asia si sa le comercializam in Ro. Cum ar fi mai rentabil de actionat, ca firma platitoare sau nu de TVA? In cazul firmei platitoare de TVA, valoarea TVA-ului platit la import poate fi dedus ulterior, prin vanzarea produselor in Romania?
Multumesc.
@ Vlad
In conditiile in care societatea nou infiintata obtine majoritatea veniturilor din comercializarea produselor importate consider ca este avantajoasa declararea societatii ca platitoare de TVA. Pe baza documentelor justificative necesare dovedirii importului valoarea TVA achitata in vama se recupereaza prin includerea in decontul de TVA la pozitia “Achizitii de bunuri si servicii din importuri”.
Am o societate neplatitoare de TVA care are deja CA 90.000 lei, vreau sa fac in decembrie o singura factura pentru intreg stocul existent in 371 de 50.000 lei, deci depasesc plafonul de TVA. Ma declar pana pe 10 ianuarie 2012 platitor de tva,asta e clar, dar intrebarea mea este: daca trebuie sa fac modificari la tva in balanta lunii decembrie si sa platesc diferenta de tva de la 119.000 pana la 140.000 lei.
Am si eu o mica problema, am angajat personal intr-un bar pe functia de femeie de servici ptr ca nu aveau calificare necesara pentru a le angaja ca si barman-ospatar, intrebarea este cum ar fi mai corect si care ar fi amenzile pentru: schimbarea functiei lor ca si barman chiar daca nu au calificare sau sa stau asa si in momentul in care vine controlul sa ma traga la raspundere ca am pe functie femeie de servici care lucreaza ca si barman.
buna ziua,as dori daca puteti sa ma ajutati: vreau sa deschid o firma cu prestari servicii in domeniul forestier cu activitatea in suedia.este posibil? cum as putea face acest lucru si ce anume am nevoie pentru a deschide aceasta firma. va multumesc
Buna ziua,pentru un SRL infiintat acum si care are ca obiect de activitate plasare forta de munca se poate opta pentru microintreprindere si neplatitoare de TVA?Daca pot opta pt micro,mai este valabil procentul de 3% pe venituri?Multumesc.
@ Ramy
Buna ziua,
Plasarea fortei de munca include activitati de investigare, selectie, orientare si plasare forta de munca, incadrate in categoria prestarilor de servicii.
Deoarece nu se realizeaza venituri din activitati desfasurate in domeniul bancar, in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital sau in domeniul jocurilor de noroc, consultantei si managementului, societatea de plasarea fortei de munca se poate constitui in microintreprindere. Cota de impozit pe venitul microintreprinderilor in anul 2011 este de 3%. Societatea se va constitui neplatitoare de TVA conform legislatiei in vigoare.
Buna ziua si felicitari pentru acest site.
Va rog sa ma ajutati in urmatoarea situatie: am o firma neplatitoare de TVA, cu singurul obiect de activitate intermedierea in asigurari (SC…….. Agent de Asigurare SRL), pentru care facturez comisioane catre o societate de asigurari, ale carei polite le vand. Sunt pe punctul de a depasi plafonul de 35.000 euro (119.ooo lei) cifra de afaceri in acest an. Trebuie sa ma inregistrez ca platitor de TVA, avand in vedere ca activitatea desfasurata este printre cele scutite de TVA, conform codului fiscal?
@ Luci
Recomandarea noastra este sa intrati in legalitate cat mai curand posibil. Aveti doua modalitati: fie sa le oferiti dumneavoastra cursuri de specializare, fie sa le trimiteti sa faca singure aceste cursuri si sa va aduca o adeverinta ca sustin cursurile respective. Pana la finalizarea cursurilor, daca aveti adeverinta, se poate considera ca persoanele respective fac parctica la locul de munca, ele fiind deja angajate la dumneavoastra dar pe alte posturi.
Trecerea pe postul de barman-ospatar este bine sa se faca in momentul in care au cursurile finalizate.
@ durac petrica
Se poate infiinta societatea si se autorizeaza cu activitati la beneficiari, dumneavoastra putand sa desfasurati activitate orinde doriti.
Insa, daca in Suedia se prevede obtinerea unor autorizatii speciale de la ei, in plus fata de cele obtinute in mod normal de la ONRC Romania, noi nu va putem ajuta in acest sens, motiv pentru care va trebui sa faceti dumneavoatra demersurile pentru obtinerea lor.
Pentru mai multe informatii, va rugam sa ne contactati la numarul de telefon 021.318.69.60
Cu stima,
Irina Titu
Buna,
Doresc sa infiintez un srl care va majoritatea partenerilor/clientilor din UE.Cum este mai rentabil sa fie infiintat ca platitor de TVA sau neplatitor.Important este faptul ca se va face comert transfrontalier cu Ungaria si din punctul de vedere al vami este necesar factura cu TVA sau nu?
Multumesc
Buna ziua
Am un ONG si doresc sa fac si o activitate de prestari servicii(renovari apartamente).Contractul cu persoana fizica careia ii renovez apartamentul il pot trece ca sponsorizare pe ONG?Trebuie tratate ca activitati separate;profit/nonprofit?
Majoritatea partenerilor fiind din UE este recomandata varianta de platitor de TVA. Conform reglementarilor legale in vigoare orice firma va fi infiintata initial cu statut de neplatitor de TVA, urmand ca ulterior, daca doriti modificarea statutului in platitoare de TVA, sa depuneti cerere, insotita de un dosar la Administratia financiara de care apartine firma cu sediul social. Atentie: obtinerea aprobarii de schimbarea statutului in platitoare de TVA se face intr-o perioada de 15 zile lucratoare (conform legii) de la depunerea cererii la Administratia financiara, dar in realitate acest lucru dureaza intre 20 – 30 zile lucratoare (perioada difera de la un sector la altul – in Bucuresti)
De asemenea este necesara inscrierea firmei in Registrul Operatorilor Intracomunitari (R.O.I).
Va rugam sa luati la cunostinta si de informatiile de la link-ul: http://www.clientonline.ro/reinvent/pdf/Informatii-despre-statutul-de-platitor-de-TVA-si-cel-de-neplatitor-de-TVA.pdf
Este important sa aflati despre modificarile aduse de lege.
vreau sa deschid o firma cu produse alimentre cu este ma rentabil sa o declar platitoare sau neplatitoare de tva si daca o declar platitoare de tva cu se poate recupera tva de la stat si daca se poate recupera
@ Alina
Conform OMFP 1984/24.05.2011 (Ordinului Ministrului Finantelor Publice) privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA, incepand cu acea data firmele nu se mai pot declara platitoare de TVA chiar din momentul infiintarii. Pentru a solicita inregistrarea in scopuri de TVA va fi necesara parcurgerea urmatorilor pasi: intocmirea unei cereri pentru inregistrarea in scopuri de TVA care va fi depusa la Administratia Financiara de care apartine sediul social al firmei, insotita de un dosar cu toate documentele necesare.
Alta varianta pentru inregistrarea firmei in scopuri de TVA este: desfasurarea normala a activitatii pana la depasirea cifrei de afaceri de 35.000 euro calculata la cursul BNR de la data 01.01.2007 (aproximativ 119.000 lei).
Concluzie: la infiintare toate firmele vor fi inregistrate neplatitoare de TVA.
In cazul in care firma va deveni platitoare de TVA: recuperarea de TVA se poate face doar daca aveti de recuperat, de Bugetul de Stat, TVA in valoare de minim 5000 lei, prin bifarea casutei de solicitare rambursare de pe decontul de TVA. Rambursarea TVA-ului se face doar in urma unui control de la Administratia Financiara.
am deschis de curand (1 luna) o firma cu profil comert cu amanuntul si nu pot realiza vanzari desi exista cerere deoarece clientii au nevoie de distribuitor platitor de TVA. Ce solutie exista? De realizat vanzari de 35000 euro nu putem face pentru ca nu accepta nimeni factura fara TVA.
@ Madalina
Daca aveti un sediu social si/sau un punct de lucru unde Garda Financiara poate veni sa verifice functionarea societatii, documentele firmei, avize de autorizare, se poate depune cerere pentru a schimba vectorul fiscal al firmei in “platitor de TVA” insotita de un dosar cu documentele necesare. Timpul de solutionare difera de la o Administratie financiara la alta, intre 15 – 30 zile lucratoare.
vreau sa deschid un magazin pentru vanzare haine. pt acesta ce tip de societate imi recomandati? platitoare sau nu de tva ? deasemenea impozit pe profit sau pe venit ?
daca asociatul are si calitatea de salariat este vreo problema ?
multumesc pentru raspunsul dvs ,
@ Alina
Fiind vorba de un magazin haine, vanzare catre populatie (publicul larg) va recomand sa va declarati firma platitoare de TVA.
La infiintare conform ultimelor modificari legislative (Ordin 2795/2011) se va depune simultan cu cererea de inregistrare a firmei la Registrul Comertului si a cererii fiscal de inregistrare ca platitoare de TVA la Administratia fiscala de domiciliu fiscal al firmei ce se va infiinta.
Din punct de vedere al impozitului pe profit sau pe venit: trebuie sa aveti in vedere cheltuielile care pot fi justificate fiscal ce se vor inregistra in contabilitate, astfel daca nu aveti cheltuieli mari, va recomand sa va declarati platitoare de impozit pe microintreprinderi, daca aveti cheltuieli mai mari atunci varianta cu impozit pe profit este cea recomandata.
Nu are legatura calitatea de salariat cu problemele puse in discutie.
Buna Ziua,
In primul rand FELICITARI! Foarte interesant acest forum!
Eu am o dilema! Initial am dorit sa imi infiintez o firma, pentru recuperarea TVA-ului aferent constructiei casei proprii. Acum insa am un prieten foarte bun care vrea sa plece din RO. Acest prieten are o societate care in acest moment este fara activitate (deci implicit NU are datorii, restante etc…), si mi-a propus sa ii cumpar societatea, care dateaza din 2006, astefel putand recupera TVA-ul pe materialele ce le voi cumpara pentru casa!
Acum am 2 intrebari pt DVS
1.Este vreo problema din partea statului roman ca eu persoana juridica construiesc pentru EU persoana fizica?
2.Imi pot recupera TVA-ul de la stat pentru aceasta lucrare?
Va Multumesc anticipat,
Cu Stima Ioan
Buna ziua. As avea si eu o intrebare: as dori sa stiu ce acte am nevoie pentru deschiderea unei firme de pompe funebre, si pt ce tip de firma sa optez( cu tva sau fara).Multumesc
@Ioan
Va multumim foarte mult pentru aprecieri!
1. De obicei sunt probleme in astfel de situatii: pentru a construi pentru o persoana fizica – este nevoie de un contract pentru contructia casei respective (pe langa faptul ca firma trebuie sa aibe ca obiect de activitate: constructii). Daca este indeplinit obiectul de activitate, trebuie sa fie foarte bine documentata toata lucrarea de constructii prestata catre “eu” persoana fizica. Aici sunt multe aspecte de discutat.
2. Daca lucrarea de constructii este facuta legal atunci pentru materialele achizitionate cu factura se poate solicita recuperarea TVA daca TVA-ul deductibil este mai mare decat TVA colectat. Finalizarea lucrarii de constructii trebuie sa se faca prin emiterea unei facturi finale – iar fiecare factura sa fie insotita de un Proces Verbal de receptie a lucrarilor respective semnat de catre ambele parti implicate.
O alta varianta ar fi constructia cladirii respective pentru firma insasi si atunci nu ar mai exista nici o problema legata de recuperarea TVA, dar daca se doreste ca acea cladire sa fie trecuta pe numele persoanei fizice, va trebui sa se faca vanzarea ei la finalizare.
@ Danut,
La partea de acte necesare pentru deschiderea firmei de pompe funebre va rugam sa sunati la 021-318.69.60 pentru a vi se da toate detaliile si pentru o eventuala programare.
Pentru ce tip de firma sa optez: cea mai mare parte a serviciilor cred ca le veti desfasura catre populatie – consumatorul final – datorita acestui aspect recomand tipul de firma “cu TVA”. – acest tip de firma va va ajuta sa va recuperati TVA-ul prin deducerea TVA-ului de pe facturile primite de la furnizori.
Buna ziua,
Aล dori o lamurire.doresc sa ฤฑmi ฤฑnfiintez un SRl ฤฑn care voi avrea o agentie de turism ลi import – export ( ฤฑn acelaลi timp).Aล dori sa ลtiu ce fel de firma e mai bine sa fie platitaoare de tva sau neplatitoare .deasemenea impozit pe profit sau pe venit ?
Va multumesc anticipat,
Cu stima.
@ Samire
Daca veti avea activitati de import din UE este recomandabil sa va in registrati platitor de TVA si sa va inregistrati in Registrul Operatorilor Intracomunitari pentru a nu plati TVA-ul aferent.
Din punct de vedere al impozitului pe venit/profit:
Va redau in continuare citatul din Codul Fiscal referitor la impozitul pe venit:
Art. 1121. – รn sensul prezentului titlu, o microรฎntreprindere este o persoana juridica romรขna care รฎndeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
a) realizeaza venituri, altele decรขt cele prevazute la art. 1122 alin. (6);
b) are de la 1 pรขna la 9 salariati inclusiv;
c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul รฎn lei al 100.000 euro;
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decรขt statul si autoritatile locale.
(4) O persoana juridica romรขna care este nou-รฎnfiintata poate opta sa plateasca impozit pe veniturile microรฎntreprinderilor รฎncepรขnd cu primul an fiscal, daca conditia prevazuta la art. 1121 lit. d) este รฎndeplinita la data รฎnregistrarii la registrul comertului si conditia prevazuta la art. 1121 lit. b) este รฎndeplinita รฎn termen de 60 de zile inclusiv de la data รฎnregistrarii.
6) Nu pot opta pentru sistemul de impunere reglementat de prezentul titlu persoanele juridice romรขne care:
a) desfasoara activitati รฎn domeniul bancar;
b) desfasoara activitati รฎn domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, cu exceptia persoanelor juridice care desfasoara activitati de intermediere รฎn aceste domenii;
c) desfasoara activitati รฎn domeniile jocurilor de noroc, consultantei si managementului;
d) au capitalul social detinut de un actionar sau asociat persoana juridica cu peste 250 de angajati
Art. 1125. – Cota de impozitare pe veniturile microรฎntreprinderilor este 3%.
Daca estimati ca veti indeplini conditiile prezentate mai sus puteti sa va inregistrati ca si microintreprindere. Avand in vedere faptul ca veti avea atat activitati de turism cat si de import-export = recomandarea este = impozit pe profit.
Buna ziua,
Am o agentie de turism si intampin ceva probleme cu tva-ul. Sunt platitor de tva, am avut facturi de chirie cu tva pana in august 2011 cand proprietarul spatiului nu a mai emis facturile cu tva si de acolo au inceput problemele. Va rog sa ma ajutati cu un sfat. Ar fi bine sa ma declar neplatitor de tava? pentru ca din achizitiile pe care le am nu reusesc sa egalizez tva-ul colectat cu cel dedus. Cum pot sa compensez daca raman platitor de tva? Multumesc !
Am o agentie de turism in al doilea an de functionare si intampin ceva probleme cu tva-ul. Sunt platitor de tva, am avut facturi de chirie cu tva pana in august 2011 cand proprietarul spatiului nu a mai emis facturile cu tva si de acolo au inceput problemele. Va rog sa ma ajutati cu un sfat. Ar fi bine sa ma declar neplatitor de tava? pentru ca din achizitiile pe care le am nu reusesc sa egalizez tva-ul colectat cu cel dedus. Cum pot sa compensez daca raman platitor de tva? Mentionez ca nu ating anual cifra de afaceri pentru a fi trecut automat platitor. Anul trecul activitatea de turism prestata a fost 100% la extern insa din anul urmator as vrea sa fac si ceva turism intern cu turisti straini. Multumesc !
Am hotarat sa solicit sanu mai fiu platitor de TVA,deoarece in 5 ani de activitate firma mea nu a depasit niciodata plafonul anual.Cu ce inlocuiesc Certificatul de inregistrare fiscala pe care trebuie sa-l prezint in original,deoarece in anul 2006(anul infiintarii firmei)nu se eliberau aceste acte?
Va multumesc !
****SARBATORI FERICITE! ****
Rog sa-mi spune-ti daca am o lista cu firme colaboratoare de unde pot afla care sunt platitoare de TVA si care nu , unde as putea gasi ultima actualizare …cu multumiri
doresc sa-mi deschid un magazin cu haine de copii 0-10ani ar trebui sa fiu platitor de tva sau nu,multumesc
@ Luminita
Pentru a afla daca o firma este platitoare de TVA puteti proceda in unul din cele doua moduri de mai jos:
a) din modul cum este scris codul de TVA: daca are scris RO in fata inseamna ca societatea este platitoare de TVA, daca nu, nu este platitoare de TVA;
b) mergeti pe site-ul http://www.mfinante.ro, in partea dreapta > Agenti economici > Informatii fiscale si bilanturi > introduceti codul fiscal al firmei cautate sau, judetul si numele firmei.
Se cauta fiecare societate separat. Nu exista o lista cu firme pe care sa o consultati.
@Mihaela
Fiind vorba despre un magazin, care se adreseaza populatiei, va recomandam sa va inregistrati platitor de TVA.
@ Nelu
Inainte de 01.01.2007 nu se elibera certificat de inregistrare fiscala. Dar dupa aceasta data au fost emise pentru toate firmele certficatele de inregistrare fiscala si trebuia sa-l ridicati intr-un anumit termen. Puteti sa va duceti acum la Administratia Financiara de sector si puteti solicita sa-l ridicati; il veti primi cu data de ridicare de acum si cu data de emitere de atunci. Probabil va dura pana vor cauta in arhiva. Daca, insa, acest certificat a fost ridicat sub semnatura si a fost pierdut, va trebui sa-l declarati pierdut cu toata procedura de rigoare.
@ Marius
Conform Codului Fiscal Art.152:
(7) Persoana impozabilฤ รฎnregistratฤ รฎn scopuri de TVA conform art. 153 care รฎn cursul anului calendaristic precedent nu depฤลeลte plafonul de scutire prevฤzut la alin. (1) sau, dupฤ caz, plafonul determinat conform alin. (5) poate solicita scoaterea din evidenลฃa persoanelor รฎnregistrate รฎn scopuri de TVA conform art. 153 รฎn vederea aplicฤrii regimului special de scutire, cu condiลฃia ca la data solicitฤrii sฤ nu fi depฤลit plafonul de scutire pentru anul รฎn curs, calculat proporลฃional cu perioada scursฤ de la รฎnceputul anului, fracลฃiunea de lunฤ considerรขndu-se o lunฤ calendaristicฤ รฎntreagฤ. Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente รฎntre data de 1 ลi 10 a fiecฤrei luni urmฤtoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabilฤ รฎn conformitate cu prevederile art. 1561. Anularea va fi valabilฤ de la data comunicฤrii deciziei privind anularea รฎnregistrฤrii รฎn scopuri de TVA. Organele fiscale competente au obligaลฃia de a soluลฃiona solicitฤrile de scoatere din evidenลฃa persoanelor รฎnregistrate รฎn scopuri de TVA a persoanelor impozabile cel tรขrziu pรขnฤ la finele lunii รฎn care a fost depusฤ solicitarea. Pรขnฤ la comunicarea deciziei de anulare a รฎnregistrฤrii รฎn scopuri de TVA, persoanei impozabile รฎi revin toate drepturile ลi obligaลฃiile persoanelor รฎnregistrate รฎn scopuri de TVA conform art. 153. Persoana impozabilฤ care a solicitat scoaterea din evidenลฃฤ are obligaลฃia sฤ depunฤ ultimul decont de taxฤ prevฤzut la art. 1562, indiferent de perioada fiscalฤ aplicatฤ conform art. 1561, pรขnฤ la data de 25 a lunii urmฤtoare celei รฎn care a fost comunicatฤ decizia de anulare a รฎnregistrฤrii รฎn scopuri de TVA. รn ultimul decont de taxฤ depus, persoanele impozabile au obligaลฃia sฤ evidenลฃieze valoarea rezultatฤ ca urmare a efectuฤrii tuturor ajustฤrilor de taxฤ, conform prezentului titlu. Prin excepลฃie, persoanele impozabile care solicitฤ รฎn cursul anului 2012 scoaterea din evidenลฃa persoanelor รฎnregistrate รฎn scopuri de TVA conform prezentului alineat nu au obligaลฃia sฤ efectueze ajustฤrile de taxฤ corespunzฤtoare scoaterii din evidenลฃฤ pentru bunurile/serviciile achiziลฃionate pรขnฤ la data de 30 septembrie 2011 inclusiv.
Revin, deci, pentru a putea solicita scoaterea din evidenta platitorilor de TVA trebuiesc indeplinite conditiile: sa nu se depaseasca plafonul de 35.000 euro si sa nu existe operatiuni intracomunitare.
Buna ziua,
Va rog sa ma lamuriti cu TVA-ul
Detin un II, doresc sa import produse electronice din China, la care se achita TVA in vama de 24%. Produsele โxโ costa 100 lei, la care se adauga TVA-ul in vama, rezultand un cost de 124lei. La acesta se adauga adaosul meu de 50%, rezulta un pret de vanzare de 186 lei.
1. Intreprinderea Individuala este recent inregistrata la Registrul Comertului, trebuie inregistrata la finante. Cum e bine, platitoare sau neplatitoare de TVA? Cifra de afaceri nu va fi mare.
2. Pretul de vanzare de 186 lei pe care il ofer clientului este cu TVA inclus?
3. Daca doresc sa vand aceste produse โxโ, la un ONG, ce pret voi incasa eu, cel cu TVA sau fara TVA?
4. TVA-ul pe care eu il platesc in vama este deductibil?
Multumesc anticipat.
@ Nicu
1. In alegerea tipului de inregistrare fiscala (cu TVA sau fara) trebuie sa tineti cont, intre altele, de partenerii cu care doriti sa faceti afaceri: persoane fizice /persoane juridice.
2. Initial, pana la primirea instiintarii de platitor de TVA (daca alegeti sa fiti platitior de TVA) de la ANAF pretul respectiv va fi pretul final. Ulterior, dupa ce veti avea statut de platitor de TVA puteti la acest tarif sa adaugati TVA sau in functie de adaosul pe care doriti sa-l practicati: daca doriti sa ramana 50% adaos-ul atunci va trebui sa aplicati TVA la acest pret de 186 lei.
3. Din momentul in care deveniti platitor de TVA indiferent de tipul clientului caruia va adresati nu veti putea vinde decat cu TVA (eventual daca doriti sa vindeti cu un pret mai mic, atunci adaosul va fi mai mic sau inexistent). Similar in situatia de neplatitor de TVA (pana la obtinerea statutului de platitor de TVA nu veti putea vinde decat fara TVA indiferent de calitatea clientului).
4. Da, TVA-ul din vama este deductibil.
buna ziua! as vrea sa imi deschid un magazin mixt cu produse alimentare .Intrebarea mea este daca cumpar materiale de constructii se pot scade pe firma?
Doresc sa import produse din statele membre Uniunii Europene. Detin o Intreprindere Individuala neplatitoare de TVA.
1. Trebuie sa ma inregistrez undeva pentru a putea face importuri?
2. Care ar fi pasii de urmat pentru a putea face importuri din UE?
3. Dar din China?
Multumesc
Buna ziua,
Daca am o firma neplatitoare de TVA, infiintata in septembrie 2011,si nu vrea sa depaseasca plafonul de 35000 euro, si acum in februarie 2012 a facut o factura de 13500 lei.Devine platitoare de tva? Suma de 35000 euro se imparte la 12 luni( 9917 lei/luna) sau trebuie sa depaseasca plafonul de 35000 euro/ luna (119000lei) ca sa devina platitor .
Multumesc
@ Alina
Plafonul de 35.000 euro se calculeaza anual, iar in cazul societatilor infiintate in cursul anului, plafonul se imparte la numarul de luni de functionare pana la sfarsitul anului calendaristic.
Faptul ca a facut o factura de 13500 lei va avea importanta asupra anului 2012 – astfel, la momentul la care va depasi 35.000 euro (119.000 lei) va deveni platitor de TVA prin depasirea cifrei de afaceri (cifra de afaceri va fi cumulata pe tot anul 2012 – dar daca va depasi 119.000 lei in cursul anului, firma va trebui sa depuna declaratie de modificare a vectorului fiscal la ANAF in primele 5 zile lucratoare din luna urmatoare celei in care s-a depasit cifra de afaceri).
Buna ziua!
In cazul unei firme care va desfasura activitate de intermediere servicii/produse prin intermediul unui site de reduceri de grup (gen groupon), adica prin vouchere/cupoane, cum considerati ca este mai bine sa se opteze, platitoare sau nu de tva?
Va multumesc!
Buna ziua
noi suntem un ONG provita si avem venituri din donatii. Oferim articolele noastre contra unei donatii. Ca sa putem emite factura (la agenti comerciali)trebuie sa ne inregistram la finante cu activitati economice?
multumesc
Buna ziua,
Doresc sa infiintez o firma ( sau doua – in funtie de sfatul primit din partea dvs.)care sa aibe ca obiect de activitate atat comertul cu amanuntul cat si prestari de servicii adresate persoanelor fizice.
Se poate infiinta un SRL care sa aibe un punct de lucru inregistrat ca platitor TVA ( ptr . comert ) si alt punct de lucru declarat neplatitor TVA ( ptr. servicii) ?
2.
@ Gerda
Consideram ca sunt necesare mai multe informatii pentru a va putea da un raspuns. Puteti face o programare la unul din numerele de telefon de la pagina http://www.reinventconsulting.ro/contact/date-contact-sediul-central-reinvent-consulting.html
Directorul Financiar Reinvent Consulting va putea sa va acorde o consultatie.
@ Gabi
Va recomand sa incepeti intr-o prima faza cu activitate ca neplatitoare de TVA si la depasirea plafonului sau la momentul achizitiilor intracomunitare sa deveniti platitor de TVA.
@ Adi
Daca doriti sa aveti cele doua situatii: comert – punct de lucru platitor de TVA si respectiv servicii – neplatitor de TVA – atunci va recomand sa va deschideti doua societati.
Daca insa, nu tineti foarte mult la statutul de TVA diferit pentru fiecare punct de lucru, atunci puteti desfasura ambele obiecte de activitate pe o singura firma (cu conditia sa aveti ambele coduri de activitate declarate la ONRC). Fiind vorba de adresarea catre persoane fizice – va recomandam sa va inregistrati platitor de TVA.
buna ziua
Doresc sa infiintez o firma SRL pentru a deschde o pizzerie numai cu livrare la domiciliu in care o sa investesc in jur la 15000 euro cum sa o trec platitoare sau neplatitoare de tva ?
multumesc
Sunt un tanar student si in curand vreau sa imi fac o firma de prestari servicii foto/video . Am un spatiu inchiriat (mai exact o garsoniera la parterul unui bloc de locatari,de la o persoana fizica,fara contract notarial,ci doar formal intre noi ca parti ) in care va fi biroul sau spatiul de lucru nu stiu exact cum se numeste (locul in care voi discuta cu clientii si voi semna contractele).Viitoarea firma nu va depasi suma de 35000 de euro ca incasari in cursul unui an.
– Ce tip de societate comerciala este mai avatanjos pentru mine (costuri,impozite mai mici) ? Platitoare sau nu de TVA ? SRL sau PFA ?
– Poate fi o firma fara angajati ? Pot fi trecut eu ca singurul angajat al firmei (pentru o putea face un credit ulterior,a avea o carte de munca etc?) ? ce costuri implica acest lucru ?
– Voi avea nevoie de un contabil ? care sunt in medie costurile acestuia ?
– Privitor la spatiul in care firma va functiona , garsoniera poate fi si punct de lucru si sediu social , fara a implica proprietarul in nici un fel ? Ma pot folosi in vreun fel de un alt apartament , proprietate a parintilor mei pentru a avea anumite beneficii in aceasta directie (cu contract de comodat,sau de inchiriere pe o suma foarte mica intre mine si ei ) ?
– Fie ca va fi PFA sau SRL trebui sa implic in vreun fel asociatia de locatari / vecinii din blocul unde se afla garsoniera ? (traficul in punctul meu de lucru va fi foarte redus si nu se va folosi o alta intrare in imobil,ci cea initiala)
– Fiind SRL , am nevoie de o diploma pentru prestarea de servicii (din ce stiu eu la pfa e obligatorie) ?
– Daca firma mea va avea activitate 0 intr-un an , ce costuri imi va crea ?
– Pot recupera tva-ul pentru viitoarele cheltuieli si investitii ce le voi face (intretinere,imbunatatiri ale spatiului,aparatura etc ) ?
– Care va fi diferenta pentru mine daca , clientii mei sunt persoane fizice sau persoane juridice?Preturile pe care le voi solicita vor include TVA pentru ambele categorii ?
Buna ziua,
Am un SRL in curs de infiintare, SRL cu 2 obiecte de activitate distincte: realizare website-uri(webdesign, dezvoltare, optimizare), activitate adresata in principal pers. jurdice si un magazin online (comercializare produse naturiste), activitate adresata pers. fizice. Am inteles ca vom fi neplatitori de TVA din oficiu dar ar trebui sa ne trecem cat mai repede pe platitor de tva? Impozitul pe venit sau pe profit? Mentionez ca sediul social va fi inregistrat fara activitate (deci srl cu activitate la terti) si nici un punct de lucru nu am declarat. Ma incurca asta cu ceva?
Va multumesc anticipat.
@ Baescu
Tinand cont de faptul ca o pizzerie lucreaza in general cu clienti persoane fizice – recomand platitoare de TVA. Veti avea si TVA-ul aferent investitiei pe care presupun ca veti dori sa-l recuperati in timp.
Daca veti depasi cifra de afaceri de 35.000 euro (119.000 lei) va trebui sa va inregistrati ca platitor de TVA.
@ Mihai si Loredana
Va asteptam cu un telefon pentru programarea unei intalniri.
Foarte multe informatii din cele solicitate exista deja pe blog; daca le cautati cu putina rabdare, le veti gasi.
@ Loredana
Referitor la “urgenta” trecerii la inregistrarea ca platitor de tva: in principiu, obligativitatea inregistrarii ca platitori de tva este legata de cifra de afaceri (peste 35.000 euro, adica 119.000 lei) sau de efectuarea operatiunilor intracomunitare.
Daca veti fi inregistrat initial ca si neplatitor de tva, sediul social va fi fara activitate si nu aveti nici punct de lucru, situatia se prezinta in felul urmator: in cazul in care doriti sa va inregistrati ca platitor de tva la cerere si nu prin indeplinirea conditiilor obligatorii, atunci va trebui sa existe un sediu social unde sa se desfasoare activitatea/activitatile principale declarate la Registrul Comertului. Daca sediul social este pe sediu de avocat – nu se poate face inregistrarea ca platitor de tva, va fi necesara deschiderea unui punct de lucru unde persoanele de la ANAF sa vina in control.
Buna ,doresc sa va intreb urmatoarele lucruri,as vrea sa-mi infiintez o firma neplatitoare de tva,momentan doar cu un angajat adica proprietarul in primele luni,pe viitor si cu angajati,domeniul de activitate servicii web (online) si pe viitor extins si pe alt domeniu (in cat sa-l folosesc si in alte domenii,poate magazin ceva).
Cat m-ar costa,si bineinteles cum ar fi mai bine?
Sunt incepator,nu cunosc nimic,nu stiu daca ce vreau eu se poate.Poate puteti sa-mi raspundeti pe mail !
Multumesc
Buna Ziua, mi-ar placea sa stiu cum colaboreaza “fiscal” un neplatitor de TVA (prestatorul) cu un platitor de TVA (beneficiarul)?
Va Multumesc!
@ Liviu
Intrebarea dumneavoastra nu este foarte explicita.
Voi incerca un raspuns compus:
1. daca va referiti la emiterea facturilor de catre Prestator : Prestatorul, neplatitor de TVA, va emite facturi fara TVA. Contractul intre Prestator si Beneficiar va fi intocmit in consecinta cu onorariul/suma contractului, fara TVA. Beneficiarul, platitor de TVA, nu va avea ce TVA sa-si deduca fiscal din factura Prestatorului, suma inscrisa pe factura astfel primita (fara TVA) va constitui pentru el (pentru Beneficiar) o cheltuiala in totalitate la calculul impozitului pe profit. Beneficiarul va trece suma de pe factura primita de la Prestatorul neplatitor de TVA in Decontul de TVA la randul de Achizitii de bunuri scutite de taxa sau neimpozabile
2. din punct de vedere al calculului impozitului pe profit : Pentru Prestator reprezinta un venit care se va supune impozitului pe profit, iar pentru Beneficiar reprezinta o cheltuiala pe care o va deduce la calculul impozitului pe profit.
Daca raspunsul nu vine in intampinarea intrebarii dumneavoastre va rugam sa reveniti cu detalii suplimentare.
o SC platitoare de tva din Ro poate face plata cash ( peste 10.000 euro) la achitionarea unei masini din Germania?
Va multumesc!
Buna ziua ,
Doresc sa comercializez in magazinul meu, inregistrat ca PFA ,BIJUTERII DE ARGINT din Turcia ,este posibil si care ar fi costul suplimentar?
Va multumesc !
@ Elena Ion
La ce cost suplimentar va referiti?
Important! Va rugam sa parcurgeti si articolul de la link-ul
http://www.reinventconsulting.ro/blog/2012/08/noul-plafon-de-scutire-de-la-plata-tva-cifra-de-afaceri-de-65000-euro-modificare-legislativa.html
am citit articolu si tot nu sunt lamurita.
doresc sa infiintez un II neplatitor de TVA pentru achizitii intracomunitare(textile).produsele le cumpar fara tva.
nefiind patitor de tva pot face achizitii intracomunitare?
la pretul de vanzare al produselor in romania aplic tva ?
@ Roxana
O II neplatitoare de TVA poate avea achizitii intracomunitare in conditiile in care este neplatitor de TVA in Romania.
Primul pas este inscrierea in ROI urmata de plata TVA in Romania intrucat nefiind platitor de tva in Romania nu se poate aplica taxarea inversa.
La vanzarea produselor in Romania nu se aplica TVA.
@ Roxana
daca faceti achizitii intracomunitare de bunuri ca sa primiti invoice fara tva se va solicita codul de inregistrare in scopuri de tva de catre furnizor, deci pentru a face achizitii de bunuri fara tva din comunitatea europeana trebuie sa va inregistrati ca platitor de tva, iar in aceste conditii la livrarile pe teritoriul Romaniei se va aplica tva.
Buna ziua. Vreau sa infiintez o firma de salubrizare pentru recoltarea deseurilor menajere la mine in comuna. Masina o cumparam din UE.Nu stiu ce e mai avantajos si pe viitor. O firma platitoare sau neplatitoare de TVA ?
@ Suzana
Raspunsul este: neplatitoare de tva astfel si tarifele pe care le percepe pentru serviciile prestate nu se mai incarca cu 24% tva, pana ajunge la cifra de afacere de 65000 euro
buna ziua as dori sa infintez un srl (service auto) cum ar fi mai bine pentru mine platitor de tva sau neplatitor ?
va multumesc.
@ Claudiu
La multi ani!
Felicitari pentru decizia pe care ati luat-o si va multumim in mod deosebit ca ne-ati scris!
Va stam la dispozitie cu experienta si serviciile noastre.
Veti primi raspuns pe adresa pe care ati mentionat-o cand ati completat formularul pentru comentariu.
Va dorim mult succes in ceea ce v-ati propus.
Buna ziua,
Intentionez sa-mi deschid o agentie de impresariat artistic colaborand cu tari din UE si Asia, intrebarea mea pt dvs este cum e mai bine ca firma sa fie platitoare sau nu de TVA.Multumesc anticipat!
@ Emma
Avand in vedere faptul ca aceste activitati desfasurate in baza unor relatii contractuale cu parteneri din afara U.E. sunt activitati reprezentand operatiuni scutite cu drept de deducere din punct de vedere al tva-ului, iar pentru operatiunile cu parteneri din UE se aplica taxarea inversa, si in plus daca volumul de achizitii efectuate in Romania in scopul si pentru realizarea de venituri aferente specificului activitatii, este un volum substantial care ar implica o suma consistenta a tva de dedus aferent facturilor de achizitie, acest tva se poate cere la restituire. Si in consecinta doar in aceste conditii inregistrarea in scopuri de tva a societatii dumneavoastra ar fi avantajoasa.
Va multumim pentru prezenta dumneavoastra pe site-ul companiei noastre!
Buna ziua , am infiintat de curand un II si vreau sa functionez ca Agentie Imobiliara. Au fost atatea acte si drumuri incat cand am terminat mi-am dat seama ca vin de la Administratia Financiara si nu stiu daca firma mea este platitoare de TVA sau nu. Sunt anumite aspecte dupa care trebuie sa imi dau seama? MULTUMESC FRUMOS!
Buna ziua,
Daca doresc sa mi deschid o firma de ospatari cum ar fi mai bine sa optez? platitoare sau neplatitoare de Tva?
Multumesc
Buna ziua, as avea o intrebare
Se poate depunde cerere si online pentru a deveni platitor de TVA?
@ Vlad
Buna ziua,
Din pacate nu se pot depune online formularele necesare obtinerii calitatii de platitor de tva. Acestea se pot depune doar fizic, la ghiseul administratiei financiare de care apartine societatea.
Buna ziua, pentru plasarea fortei de munca in strainatate (UE sis non UE) trebuie sa optez pentru platitor de TVA? Multumesc anticipat!